ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

Εκδήλωση με θέμα «Blues & Ρεμπέτικο. Μια κοινή πορεία σε διαφορετικά μονοπάτια», το απόγευμα του Σαββάτου 2 Μαΐου 2026, στο Δημοτικό ωδείο Δράμας, με ομιλητές τον Ηλία Ζάικο, μουσικό, κιθαρίστα και ιδρυτή του συγκροτήματος Blues Wire, και τον Απόστολο Αποστολίδη, καθηγητή μπουζουκιού στο Μουσικό Σχολείο Δράμας και μέλος της οργανωτικής επιτροπής του 2ου Ρεμπέτικου Φεστιβάλ Δράμας.

Η διάλεξη ήταν ενταγμένη στο πλαίσιο των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων του 2ου Ρεμπέτικου Φεστιβάλ Δράμας. Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Αποστολίδης, «στα πλαίσια του δεύτερου Ρεμπέτικου Φεστιβάλ που θα γίνει τον Σεπτέμβριο, φέτος με την επιτροπή αποφασίσαμε να κάνουμε και κάποιες προφεστιβαλικές εκδηλώσεις, τέσσερις, οι οποίες και οι τέσσερις θα είναι διαλέξεις».

Ο Χρήστος Οικονομίδης, μέλος της οργανωτικής επιτροπής του 2ου Ρεμπέτικου Φεστιβάλ Δράμας, σημείωσε: «Θέλουμε το φεστιβάλ να γίνει θεσμός στην πόλη μας. Θα πραγματοποιηθεί το τελευταίο τριήμερο, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, του Σεπτεμβρίου. Θα είναι αφιερωμένο στη νεολαία και στο ρεμπέτικο. Γι’ αυτό θα φροντίσουμε τα μουσικά μας σχολεία και της Δράμας και των γειτονικών Νομών να δημιουργήσουν κάποια δρώμενα που έχουν σχέση με τον χώρο του ρεμπέτικου. Και φυσικά θα έχουμε πολλές συναυλίες από σχήματα μουσικά που υπηρετούν αυτό το είδος. Φέτος ήταν πάρα πολύ σωστή πιστεύω η ιδέα μας να ξεκινήσουμε νωρίτερα, να δημιουργήσουμε μία κίνηση μέσα στην πόλη της Δράμας και στο κοινό της Δράμας»

«Είναι στο αίμα του Έλληνα»

Σχετικά με το θέμα της εκδήλωσης, τις συνδέσεις, την κοινή πορεία, τις ομοιότητες και τις διαφορές που έχουν το ρεμπέτικο και τα blues, ο κ. Αποστολίδης δήλωσε: «Είναι δύο λαϊκές μουσικές οι οποίες άλλοτε έχουνε κοινά σημεία και άλλοτε δεν έχουν κοινά σημεία, που οφείλονται άλλες φορές σε κοινωνιολογικούς παράγοντες, σε γεωγραφικούς παράγοντες, σε ταξικούς παράγοντες. Αλλά νομίζω το γενικό συμπέρασμα είναι ότι είναι δύο λαϊκές μουσικές που έχουν πάρα πολύ δύναμη και γι’ αυτό έχουν και τόσο μεγάλη απήχηση και στη χώρα που γεννήθηκαν, δηλαδή στις Ηνωμένες Πολιτείες το blues και στην Ελλάδα το ρεμπέτικο, αλλά και σε άλλες χώρες, είτε ευρωπαϊκές είτε σε όλο τον κόσμο».

Όσον αφορά το ρεμπέτικο τη σημερινή εποχή και τη φάση στην οποία βρίσκεται, ο κ. Αποστολίδης επεσήμανε: «Θεωρώ ότι αυτή την εποχή το ρεμπέτικο, έτσι όπως το έχουμε εμείς στο νου μας, ζει μία αναβίωση, την τρίτη αν δεν κάνω λάθος. Τι σημαίνει αυτό; Ότι νέα παιδιά ασχολούνται σοβαρά με το αντικείμενο. Και όταν λέω σοβαρά, ακούν τις παλιές ηχογραφήσεις, ψάχνονται για το πώς πρέπει να παιχτεί όσο πιο σωστά γίνεται αυτό το είδος και κάποιοι τολμάνε να γράψουνε και τραγούδια. Οπότε θεωρώ ότι είμαστε σε ένα πάρα πολύ καλό σημείο και ίσως έχει να κάνει και με τη δύναμη που έχει αυτή η μουσική, ότι είναι πολύ δύσκολο να χαθεί. Είναι στο αίμα του Έλληνα, είτε του αρέσει είτε όχι. Εμένα αυτό που μου αρέσει είναι ότι βλέπω νέα παιδιά να ασχολούνται σοβαρά με το είδος, είτε ως μουσικοί, είτε ως ερευνητές, είτε ως ερμηνευτές».

Ακόμη, ο κ. Οικονομίδης ανέφερε: «Δεν είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται ξανά το ρεμπέτικο. Και αυτό σημαίνει κάτι. Και το μεγαλύτερο προσόν της σημερινής κατάστασης είναι τα μουσικά σχολεία, μην τα ξεχνάμε. Τα παιδιά πλέον ξέρουν μουσική. Παίζουν το ρεμπέτικο, ορισμένοι δημιουργούν, γράφουν ρεμπέτικο, αλλά με γνώσεις μουσικές. Όχι μόνο με την καρδιά όπως έκαναν οι παλιοί».

«Blues και ρεμπέτικο έχουν μια αρχή η οποία μοιάζει αρκετά»

Ο Ηλίας Ζάικος αποτελεί έναν θρύλο στον χώρο της μπλουζ μουσικής. Βρέθηκε στη Δράμα για τη συναυλία του συγκροτήματος Blues Wire και συμμετείχε στη διάλεξη στο Δημοτικό Ωδείο. Στις δηλώσεις του εξέφρασε αρχικά τη χαρά του για την παρουσία στη Δράμα. Όπως είπε, «μέσα στις δεκαετίες έχει τύχει και την έχω επισκεφθεί πάρα πολλές φορές, αμέτρητες θα έλεγα, και έχουμε πολλούς και καλούς φίλους εδώ στην πόλη. Και τις καλύτερες αναμνήσεις πάντα, για να το πω και αυτό όχι σαν σχήμα λόγου, αλλά ως πραγματικότητα».

Όσον αφορά το θέμα της εκδήλωσης, επεσήμανε ότι «αφορά μία συζήτηση η οποία είναι χρόνια πολλά, άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότερο, στην επικαιρότητα, και είναι η σχέση των δύο αυτών μουσικών ειδών, του blues και του ρεμπέτικου».

Για το αν το blues και το ρεμπέτικο αποτελούν λαϊκά ακούσματα, ο κ. Ζάικος σημείωσε: «Πέρα από κάθε αμφιβολία. Είναι μουσικές που λίγο ή πολύ έλκουν την καταγωγή τους από τον λαό. Όλες οι μουσικές σε όλο τον κόσμο που έχουν αυτό το κοινό χαρακτηριστικό, έχουν και κοινά χαρακτηριστικά. Πολλές φορές πιο έντονα, άλλες φορές λίγο πιο αόριστα, αλλά αυτά υπάρχουν και ανιχνεύονται. Δεν είναι κάτι, δηλαδή, που μπορεί κάποιος να το πει αυθαίρετα. Στηρίζεται πάνω σε γεγονότα. Οπότε ναι, και το blues και το ρεμπέτικο έχουν σαφώς μια αρχή η οποία μοιάζει αρκετά».

«Το κατεστημένο του περιθωρίου»

Σχετικά με την πορεία του στον χώρο της μουσικής, το συγκρότημα Blues Wire και τη φράση που είχε πει στο παρελθόν ότι αποτελούν «το κατεστημένο του περιθωρίου», ο κ. Ζάικος τόνισε: «Ο κανόνας είναι ότι στην Ελλάδα, με την πραγματικότητα η οποία υπάρχει και τις συνήθειες του τόπου, του πολιτισμού, των αρχών, των θεσμών κλπ., κάποιος ο οποίος ασχολείται με τη ξένη μουσική δεν έχει “στον ήλιο μοίρα”. Και αυτό, καλώς ή κακώς, αποδεικνύεται καθημερινά. Πάρα πολλά παιδιά ξεκινάνε με τις καλύτερες, τις αγνότερες των προθέσεων, και αργά ή γρήγορα είτε τα παρατάνε, είτε καταλήγουν στα λεγόμενα “σκυλάδικα”, ας πούμε για το μεροκάματο κλπ. Εμείς είμαστε η εξαίρεση, λοιπόν, που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Εμείς επιβιώσαμε. Θέλετε από τύχη; Θέλετε από επιμονή; Θέλετε επειδή είχαμε στήριξη από φίλους και οικογένειες; Όλα αυτά μαζί μας βοήθησαν να μείνουμε».

Όπως είπε, «επειδή ακριβώς είμαστε τόσες δεκαετίες χωρίς να σταματήσουμε και να διαλυθούμε, επικρατεί σε πολλούς η άποψη ότι εμείς είμαστε και “καλοπιασμένοι”, να το πω έτσι. Θεωρούν δηλαδή ότι έχουμε λυμένα τα προβλήματα του να πληρώσεις το ενοίκιο, τη ΔΕΗ, το νερό και το τηλέφωνο, πράγμα το οποίο σαφώς απέχει πάρα πολύ από την πραγματικότητα».

Τέλος, ο κ. Ζάικος σημείωσε: «Γι’ αυτό λοιπόν και σε σχέση με πολλά παιδιά, έχω συναντήσει 18άρηδες που μας κοιτάνε με ένα βλέμμα το οποίο λέει: “Α, εσένα σε ξέρω, εσύ έχεις ξεπουληθεί στο σύστημα”. Που και αυτό φυσικά δεν είναι αλήθεια. Άμα ήμασταν μέσα στο σύστημα, θα μας βλέπατε στις τηλεοράσεις κάθε μέρα και, πολύ περισσότερο, δεν θα ήμουν εδώ να μιλάω μαζί σας αυτή τη στιγμή. Λοιπόν, οπότε είχα χρησιμοποιήσει το ευφυολόγημα ότι “οι Blues Wire είναι το κατεστημένο του περιθωρίου”. Δηλαδή, ανήκουμε στο περιθώριο, αλλά επειδή όμως μας πήραν και τα χρόνια, καλώς ή κακώς, μας αντιμετωπίζουν ως: “Α, Blues Wire τώρα… κατεστημένο”».