Συνολικά με την ολοκλήρωση όλων των σχετικών εργασιών, στην Εγνατία Οδό και τους 3 βασικούς κάθετους άξονες της θα λειτουργούν 61 σταθμοί, η πλειοψηφία εξ αυτών (43) πλευρικοί.
Σε λειτουργία τέθηκαν από τις 2 Νοεμβρίου 11 νέοι πλευρικοί σταθμοί στην Εγνατία Οδό. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι πλευρικοί αυτοί σταθμοί είναι στις θέσεις οι: Παναγιάς, Καλαμιάς, Προφήτη, Βαγιοχωρίου, Γαληψού/Ορφανίου, Μέστης. Τα τέλη διοδίων που καθορίζονται είναι (μαζί με τον προβλεπόμενο ΦΠΑ), ανά σταθμό και κατηγορία οχήματος:
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει, ακόμα ένα “πακέτο” 8-10 σταθμών διοδίων εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, επιπλέον 8-10 σταθμοί μέχρι το τέλος του έτους και η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία όσων έχουν απομείνει, θα γίνει μέχρι τον ερχόμενο Μάιο.
Η έναρξη λειτουργίας των νέων πλευρικών σταθμών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης που έχει ενεργοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Συνολικά με την ολοκλήρωση όλων των σχετικών εργασιών, στην Εγνατία Οδό και τους 3 βασικούς κάθετους άξονες της θα λειτουργούν 61 σταθμοί, η πλειοψηφία εξ αυτών (43) πλευρικοί.
Ένταση στο παρά πέντε των προσφορών
Την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου θα οριστικοποιηθει το τελικό σχέδιο σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και θα αναρτηθεί στο VDR (Virtual Data Room) του ΤΑΙΠΕΔ. Βάσει αυτού καλούνται οι υποψήφιοι να αποφασίσουν αν θα υποβάλλουν δεσμευτική προσφορά και ποια θα είναι αυτή.
Εν τω μεταξύ σύμφωνα με πηγές, αποκλείεται η περαιτέρω παράταση στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, καθώς υπήρξαν σχετικά δημοσιεύματα.
Προβληματισμό και αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε μερίδα συμμετεχόντων για αλλαγές που προέκυψαν ένα μήνα πριν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Οι αλλαγές αυτές όπως αναφέρουν παράγοντες κοντά στο θέμα, συμπυκνώνονται α) στην αλλαγή του όρου για το “best and final offer” από τους διεκδικητές με νέα διατύπωση που δεν υποχρεώνει το ΤΑΙΠΕΔ (είναι στην διακριτική του ευχέρεια) να ζητήσει κάτι τέτοιο και β) στην επιβολή penalty στα σχήματα που δεν έχουν έρθει σε συμφωνία χρηματοδότησης με τράπεζα.
Για το πρώτο ζητείται η επαναφορά της αρχικής διατύπωσης για να μην υπάρχουν σκιές στο διαγωνισμό ενώ για το δεύτερο υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις για αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς δεν ζητήθηκε η σύμβαση με τράπεζες εξ`αρχής και σήμερα έχουν δημιουργηθεί σχήματα δύο ταχυτήτων.
Τα σχήματα που δεν έχουν σύμβαση καλούνται εφόσον καταθέσουν προσφορά, να πληρώσουν penalty 40% επί του ποσοστού χρηματοδότησης, χωρίς όμως αυτό το ποσό να προσμετράται στο ύψος της προσφοράς. Θεωρητικά λοιπόν μπορεί κάποιος με βάση το penalty να έχει δώσει περισσότερα χρήματα αλλά την σύμβαση να την πάρει κάποιος που έχοντας σύμβαση με τράπεζα “γλιτώνει” την καταβολή του “προστίμου”.
Αυτό ζητείται να αποσυρθεί για λόγους υγιούς ανταγωνισμού και όπως σημειώνεται ένας τέτοιος βασικός όρος θα έπρεπε να έχει μπει από την αρχή της διαδικασίας και όχι στην τελική της ευθεία.
Στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται πως “πάντα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και τον υγιή ανταγωνισμό στις διαγωνιστικές διαδικασίες του, οι οποίες είναι αδιάβλητες και διαφανείς”. Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως είναι πάγια πολιτική να ζητείται βελτιωμένη οικονομική προσφορά και πως “βήματα, οι διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα είναι σε γνώση των ενδιαφερόμενων επενδυτών από τη πρώτη στιγμή”.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε αίτημα από σημαντικό σχήμα για παράταση και το οποίο απορρίφθηκε. Στις 11 Δεκεμβρίου σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, η κατάθεση προσφορών έχει κλειδώσει και ως εκ τούτου φαίνεται ότι είμαστε στην τελική ευθεία ενός διαγωνισμού που έχει κρατήσει αρκετά χρόνια.
Οι διεκδικητές
Υπενθυμίζεται ότι 7 συνολικά σχήματα διεκδικούν τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας που μαζί με τους τρεις κάθετους φτάνει τα 1.000 χιλιόμετρα.
Τα σχήματα αυτά είναι:
- ANAS International Enterprise S.p.A.
- FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
- ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
- SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
- VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
- ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.
Μεγάλο ενδιαφέρον όμως θα έχει και η δεσμευτική προσφορά του τελικού επενδυτή καθώς στην πολυετή διάρκεια του διαγωνισμού έχουν ακουστεί πολλά για τις επενδύσεις που θα πρέπει να πραγματοποιήσει με βάση τις ανάγκες του αυτοκινητόδρομου. Ειδικά για τις ανάγκες συντήρησης των πολλών σηράγγων έχουν ακουστεί αριθμοί που φτάνουν στο επίπεδο της επιστημονικής φαντασίας.
Αυτό που είναι κοινά παραδεκτό είναι πως θα απαιτηθούν μεγάλα κεφάλαια που προς το παρόν είναι σε επίπεδο εκτιμήσεων για να μπορέσει ο άξονας να ανεβάσει επίπεδο και να γίνει ακόμα πιο λειτουργικός.
Πηγή: news247.gr