Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, με θέμα «Εφαρμογή των Κανονισμών Ασφαλείας, και οι αρμοδιότητες για τη λειτουργία των Περιφερειακών Αεροδρομίων», κατέθεσαν Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Ν. Δράμας, μεταξύ των οποίων και η Βουλευτής Ν. Δράμας κα Χαρά Κεφαλίδου.

Η ερώτηση έχει ως εξής:

Κύριε Υπουργέ,

Τα διάφορα περιστατικά που κλονίζουν το αίσθημα ασφάλειας των επιβατών και έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα στα αεροδρόμια της χώρα μας ολοένα και πληθαίνουν, παίρνοντας τη μορφή χιονοστιβάδας. Όμως, απ’ ότι φαίνεται, από την πλευρά σας δεν υπάρχει διάθεση περιορισμού τους, αντίθετα τα προβλήματα οξύνονται.

Στα μέσα Σεπτεμβρίου και συγκεκριμένα στις 16-09-2022, στον Αερολιμένα της Κω υπήρξε ενημέρωση για βόμβα, γεγονός που ενεργοποίησε την Ομάδα Αξιολόγησης Απειλής και εκκενώθηκε ο χώρος, μέχρις ότου να διεξαχθεί έλεγχος και να διαπιστωθεί ότι ο χώρος είναι και παραμένει ασφαλής για επιβάτες και υπαλλήλους. Ωστόσο, υπήρξε διαφωνία μεταξύ του Προϊσταμένου του Φορέα Λειτουργίας του Αερολιμένα και της Ομάδας Αξιολόγησης Απειλής, για τις ενέργειες τις οποίες ακολούθησαν για να αντιμετωπίσουν το συμβάν.

Στη συνέχεια μετά από μόλις επτά (7) μέρες, ο Διοικητής της ΑΠΑ εξέδωσε απόφαση, σύμφωνα με την οποία δίνονται διευκρινήσεις σε θέματα ασφαλείας, όπου αρμόδιο όργανο ορίζεται η ΑΠΑ. Επιπλέον η σύγκληση της Επιτροπής Ασφάλειας του Αερολιμένα θα γίνεται, πλέον, από τον επικεφαλής του φορέα διαχείρισης του αεροδρομίου, αφαιρώντας από τους Αερολιμενικούς τη δυνατότητα έστω και της απλής συμμετοχής στην εν λόγω επιτροπή.

Μια τέτοια απόφαση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ), καθώς αποδυναμώνει την κρατική εποπτεία για την ασφάλεια των πολιτών, αν και αυτό αποτελεί καθαρή ευθύνη του κράτους, ενώ ενισχύει την εμπλοκή του ιδιώτη στην Επιτροπή Ασφαλείας. Έτσι η ΑΠΑ δεν υποκαθιστά απλά τις καταργηθείσες Αεροπορικές Αρχές στις αρμοδιότητές τους, σύμφωνα με το άρθρο 51 του Ν.4757/2020, αλλά αυθαίρετα παραχωρεί τις αρμοδιότητες της κρατικής εποπτείας, οι οποίες προβλέπονται στον ΕΚΑΠΑ, στον ιδιώτη.

Επίσης στη συγκεκριμένη απόφαση αδικαιολογήτως, γίνεται διαχωρισμός αρμοδιοτήτων της ΑΠΑ ανάλογα με το εάν το κάθε αεροδρόμιο είναι παραχωρημένο σε ιδιώτες ή όχι, δηλαδή ο ΕΚΑΠΑ εφαρμόζεται κατά το δοκούν. Όμως ο ΕΚΑΠΑ πρέπει να εφαρμόζεται από όλα τα αεροδρόμια της χώρας, ανεξάρτητα από το φορέα διαχείρισής του.

Επιπλέον πρωτόγνωρο είναι το φαινόμενο, ο Διοικητής της ΑΠΑ να υποδεικνύει σε μια άλλη αρχή, την ΥΠΑ, τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσει το έργο της, αλλά και τις αρμοδιότητές της, τα οποία καθορίζονται μόνο μέσω της Νομοθεσίας.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάσθε κ. Υπουργέ:

  1. Πώς είναι δυνατόν μία απόφαση του Διοικητή της ΑΠΑ να αλλάζει τις ισχύουσες Υπουργικές Αποφάσεις;
  2. Γιατί ο Διοικητής της ΑΠΑ παραποιεί τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ), σε αντίθεση με το πνεύμα του νομοθέτη, που προάγει την παρουσία της κρατικής πολιτικής αεροπορίας ως εγγυητή της ασφάλειας των αεροδρομίων και των αερομεταφορών της χώρας και την αντικαθιστά με έναν ιδιώτη;
  3. Γιατί γίνεται διαχωρισμός στην εφαρμογή του ΕΚΑΠΑ, έχοντας ως κριτήριο το φορέα διαχείρισης του κάθε αεροδρομίου;
  4. Πώς ο Διοικητής της ΑΠΑ υποδεικνύει στον Διοικητή της ΥΠΑ τις αρμοδιότητες που θα ασκεί και τον τρόπο με τον οποίο θα τις ασκεί;
  5. Ποιος θα προβεί σε προανάκριση και θα επιβάλλει τις σχετικές ποινές για το συμβάν που έλαβε χώρα στην Κω στις 16/09/2022 και θα αποδώσει ευθύνες για την συμπεριφορά της Fraport;