Το Υπουργείο Υποδομών επιταχύνει τη δημοπράτηση δύο σημαντικών οδικών έργων στη Βόρεια Ελλάδα και την Κρήτη συνολικής αξίας 1,3 δισ. Ευρώ.

Πρόκειται για την παραχώρηση Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που τελεί υπό διαγωνιστική διαδικασία, και για το ΣΔΙΤ Δράμα-Αμφίπολη, το οποίο αναμένεται να πάρει το πράσινο φως από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews το Υπουργείο δημοπρατεί τις απαραίτητες μελέτες με στόχο την ανάδειξη των συμβούλων, οι οποίοι θα υποστηρίξουν το Υπουργείο για την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης.

Σημειώνεται πως η παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Mytilineos καθώς και τη γαλλική Vinci, και εκτιμάται πως οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν έως τα τέλη του έτους.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται, σε σχετική απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφεται από τη Γενική Γραμματέα Υποδομών, Μαρία-Έλλη Γεράρδη, το γραφείο που μειοδότησε στο έργο για την προμελέτη των υδραυλικών έργων του εν λόγω τμήματος ήταν το «ΥΔΡΑΚΤΙΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.» δίνοντας έκπτωση 22,98% (95.500 ευρώ) επί της αρχικής εκτιμώμενης αξίας του έργου (124.000 ευρώ).
Σχετικά με το ΣΔΙΤ Δράμα-Αμφίπολη στη Βόρεια Ελλάδα, το οποίο μαζί με τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα αποτελούν τα σημαντικότερα προς δημοπράτηση οδικά project στην περιοχή, το Υπουργείο προκήρυξε τον διαγωνισμό για νομικό σύμβουλο.
Όπως αναφέρεται σε απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφει ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 172.369 ευρώ και έχουν ήδη κληθεί για να υποβάλουν τις προσφορές τους τα εξής γραφεία:
  • Κ. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ Α. ΚΑΛΛΙΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
  • ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
  • ΜΙΧΑΗΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Το γραφείο που θα δώσει την καλύτερη έκπτωση θα αναλάβει την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής του έργου για την υποβολή της πρότασης στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ και κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού για το έργο.

Δράμα-Αμφίπολη

Η αξία του έργου ανέρχεται στα 275 εκατ. Ευρώ και, όπως φαίνεται από την παραπάνω σχετική απόφαση, το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται να υποβάλει το φάκελο στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ.

Εφόσον πάρει το πράσινο φως, το έργο συνολικής διάρκειας 30 ετών θα οδεύσει στη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ για να πάρει το τελικό ΟΚ και εν συνεχεία να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης που θα αναλάβει την κατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα.

Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί στα τέλη του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του 2023. Αυτό σημαίνει πως το έργο θα είναι έτοιμο εντός του 2026, καθώς η κατασκευαστική διάρκεια ανέρχεται στα τρία έτη.

Το εν λόγω έργο έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου. Πιο, θα κατασκευαστεί ένας οδικός άξονας μήκους 43 χιλιομέτρων που χωρίζεται σε δύο τμήματα (Παλαιοκόμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα), ο οποίος εκτιμάται πως θα αναβαθμίσει τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τη Βουλγαρία.

Το πρώτο τμήμα (Παλαιοκόμη – Μαυρολεύκη) είναι μήκους 30 χιλιομέτρων. Από αυτά τα 16,5 χιλιόμετρα θα αφορούν στην κατασκευή νέων δρόμων, ενώ τα υπόλοιπα 13,5 χιλιόμετρα αφορούν

Το μήκος του δεύτερου τμήματος ( Μαυρολεύκη – Δράμα) ανέρχεται στα 13,5 χιλιόμετρα και χωρίζεται σε τρία υπό-τμήματα (Δράμα – Νέα Σεβάστεια μήκους 2,96 χλμ, Νέα Σεβάστεια – Κουδούνια μήκους 1,96 χλμ και Κουδούνια – Μαυρολεύκη μήκους 8,7 χλμ).

Χανιά-Ηράκλειο

Πρόκειται για το ακριβότερο και μεγαλύτερο χιλιομετρικά υπό δημοπράτηση τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς η αξία του ανέρχεται στα 1,1 δισ. Ευρώ, ενώ το συνολικό του μήκος θα είναι 157 χλμ. Σημειώνεται πως στο έργο εντάσσεται και η προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά που θα είναι 36 χλμ.

Ο διαγωνισμός βρίσκεται προς το παρόν στην Α’ Φάση (εκδήλωση ενδιαφέροντος) και με τα μέχρι στιγμής δεδομένα οι μνηστήρες του είναι οι εξής:
  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • Ελλάκτωρ ( ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)
  • ΑΒΑΞ
  • Vinci

Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 30 έτη, εκ των οποίων τα πρώτα τέσσερα θα αποτελέσουν την κατασκευαστική περίοδο του οδικού άξονα. Αυτό σημαίνει πως αν επιτευχθεί ο στόχος της υποβολής προσφορών μέχρι τα τέλη του 2022, τότε το νέο τμήμα του ΒΟΑΚ θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027, καθώς η σχετική σύμβαση θα υπογραφεί το 2023. Τα υπόλοιπα 26 έτη θα αφορούν τη συντήρηση και την ομαλή λειτουργία του έργου.

Πηγή: mononews.gr