Λίγες ημέρες έμειναν μέχρι να λήξει η προθεσμία αιτήσεων για την κατασκευή ηλεκτρονικού καταστήματος, δηλαδή e-shop, με τη… χορηγία του Κράτους: Κάθε βδομάδα που περνά το ενδιαφέρον για την επιδότηση των 5.000 ευρώ γίνεται ολοένα και πιο έντονο από τους επαγγελματίες του λιανικού εμπορίου. Είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο διάστημα οι αιτήσεις δεν ξεπερνούσαν τις 30 την ημέρα και τώρα έχουν εκτοξευτεί στις 170 ημερησίως.

Ένδυση και υπόδηση διεκδικούν τα πρωτεία ανάμεσα στους επαγγελματίες που έως τώρα έχουν σπεύσει να διεκδικήσουν την επιδότηση των 5.000 ευρώ για να «στήσουν» το δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω του προγράμματος e- Λιανικό. Άλλωστε, η έξαρση των κρουσμάτων καθιστά αβέβαιο το πότε θα ανεβάσει ξανά ρολά το λιανεμπόριο και έτσι δεν είναι λίγοι αυτοί που αναζητούν σωσίβιο στα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων: Ήδη 4.658 επαγγελματίες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να εξασφαλίσουν επιδοτήσεις που συνολικά αγγίζουν τα 14,7 εκατ. ευρώ για να στήσουν το δικό τους e-shop. Από αυτόν τον αριθμό, οριστική αίτηση υπέβαλαν 1.065 επιχειρήσεις που θα «μοιραστούν» επιδότηση σχεδόν 5 εκατ. ευρώ.

Τι χρηματοδοτεί το e-Λιανικό
Μέσω του προγράμματος e-Λιανικό χρηματοδοτείται σε ποσοστό 100% η δαπάνη για την κατασκευή ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop): Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το στοιχείο ότι δεν απαιτείται πλέον η εκ των προτέρων υλοποίηση του ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς στις επιχειρήσεις θα δοθεί χρόνος έξι (6) μηνών αφού ενταχθούν, για να υλοποιήσουν το έργο τους. Επιπλέον, το πρόγραμμα καλύπτει και εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη διαμορφώσει το ηλεκτρονικό τους κατάστημα εν μέσω πανδημίας και συγκεκριμένα εκείνες που το «έστησαν» από τις 18 Μαρτίου 2020 και μετά.
Στο πρόγραμμα e-Λιανικό όσες επιχειρήσεις μετέχουν διακρίνονται σε υφιστάμενες, εφόσον έχουν συσταθεί έως και την 30.09.2019 και νεοσύστατες, εφόσον έχουν συσταθεί από 1/10/2019 και μέχρι τις 7/11/2020. Η Δράση «e-Λιανικό» έχει στόχο την επιχορήγηση ΜμΕ επιχειρήσεων για την δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, να ενισχυθεί ο βαθμός ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού αυτών, να αποφευχθεί ο συνωστισμός στους εσωτερικούς χώρους και να διασφαλιστεί η συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητας τους.

Ποιες επιχειρήσεις είναι δικαιούχοι
Μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, διατηρούν φυσικό κατάστημα και η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για τουλάχιστον μία ημέρα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 και μετά. Θα πρέπει οι υφιστάμενες επιχειρήσεις να έχουν μείωση τουλάχιστον 20% στον κύκλο εργασιών τους κατά το 4ο τρίμηνο του έτους 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του έτους 2019. Για τις νεοσύστατες η μείωση θα θεωρηθεί 100% στον κύκλο εργασιών τους. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να ικανοποιούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

  1. Να έχουν ΚΥΡΙΑ Δραστηριότητα το ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ (ΚΑΔ 47 και Αναλυτικοί αυτού με την εξαίρεση του τομέα της αλιείας και της εμπορίας καπνού και προϊόντων καπνού)
  2. Να διατηρούν φυσικό κατάστημα λιανικής πώλησης ειδών, δηλαδή εμπορικό χώρο που υποδέχεται και εξυπηρετεί πελάτες
  3. Να λειτουργεί σε δύο γλώσσες καθώς και σε περιβάλλον κινητών συσκευών – mobile responsive, να συνοδεύεται από λογισμικά παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών
  4. Να διασφαλίζει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) στο σύνολο των προσφερόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Ποια έξοδα επιχορηγούνται
Σε κάθε επιχείρηση (διακριτό ΑΦΜ) θα αποδίδεται συνολική επιχορήγηση έως του ποσού των 5.000 ευρώ για την απόκτηση εξοπλισμού πληροφορικής και την υλοποίηση άυλων ενεργειών (Λογισμικό/υπηρεσίες) με σκοπό την ανάπτυξη/αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος. Οι επιλέξιμες δαπάνες της Δράσης είναι οι εξής (για τον εξοπλισμό πληροφορικής το μέγιστο επιλέξιμο ποσοστό του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού του έργου είναι 30%):

  • Eξυπηρετητές/διακομιστές (server) για τη φιλοξενία εφαρμογών – λογισμικού απαιτούμενου για την δημιουργία/ αναβάθμιση και λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, με τα συνοδευτικά στοιχεία του (πληκτρολόγια, οθόνη κλπ.) και το απαιτούμενο λειτουργικό σύστημα. Επιτρέπεται και η απόκτηση με τη μορφή του Infrastructure as a Service (IAAS).
  • Ηλεκτρονικοί υπολογιστές (Desktop/Laptop)
  • Άλλος τεχνολογικός εξοπλισμός σχετικός με την δημιουργία/αναβάθμιση και την λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (π.χ. εξοπλισμός δικτύου, bar code readers, εκτυπωτές κλπ.)
  • Υπηρεσίες σχεδιασμού, ανάπτυξης/ αναβάθμισης και διαχείρισης ηλεκτρονικού καταστήματος e-shop συμπεριλαμβανομένων των λογισμικών παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών και υπηρεσιών φιλοξενίας (hosting, collocation κλπ.)
  • Ανάπτυξη ή/και πιστοποίηση ψηφιακής πολιτικής ασφάλειας.
  • θα λειτουργεί σε δύο γλώσσες καθώς και σε περιβάλλον κινητών συσκευών – mobile responsive.
  • θα συνοδεύεται από λογισμικά παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών.
  • θα διασφαλίζει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία (ΑμΕΑ) στο σύνολο των προσφερόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών

ΠΡΟΣΟΧΗ! Στην περίπτωση αναβάθμισης υφιστάμενου ηλεκτρονικού καταστήματος δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες προμήθειας εξοπλισμού.

Ποιες επιχειρήσεις εξαιρούνται του e– Λιανικό
Εξαιρούνται της δράσης:

  • οι επιχειρήσεις που εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών και οι οποίες εκμεταλλεύονται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και τη διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. franchising, Shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης κλπ)
  • οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλιείας,
  • οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εμπορία καπνού και προϊόντων καπνού.

Διαδικασία υποβολής αιτήσεων
Για τη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα, απαιτείται η υποβολή αίτησης ηλεκτρονικά στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (www.ependyseis.gr/mis) στην οποία θα επισυνάπτονται, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω.

  • Κατάσταση ενεργών δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) και εκτύπωση Προσωποποιημένης Πληροφόρησης της επιχείρησης μέσω της ιστοσελίδας gsis.gr
  • Υπεύθυνες Δηλώσεις περί πλήρωσης της ιδιότητας ΜμΕ και περί πλήρωσης των απαιτήσεων σώρευσης.
  • Φορολογικά στοιχεία και έντυπα με εμφανείς τις ενδείξεις ηλεκτρονικής/έντυπής υποβολής τους.

Η αξιολόγηση και έγκριση της επιχορήγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης θα είναι άμεση. Οι επιλέξιμες επιχειρήσεις ελέγχονται ως προς την πληρότητα των υποβληθέντων δικαιολογητικών και τις προϋποθέσεις συμμετοχής και εντάσσονται στην Δράση. Στη συνέχεια, καταβάλλεται σε αυτές ποσό επιχορήγησης, σύμφωνα με τα παραστατικά τιμολόγησης και εξόφλησης δαπανών που υποβλήθηκαν, με ανώτατο όριο τα 5.000 ευρώ Τέλος, διενεργείται πλήρης διοικητικός έλεγχος ορθότητας και υλοποίησης Φυσικού και Οικονομικού Αντικειμένου κάθε αίτησης για την οποία έχει καταβληθεί ποσό επιχορήγησης. Σημειώνεται ακόμη πως:

  • Δίνεται βαρύτητα στις επιχειρήσεις που πλήττονται περισσότερο, έτσι ώστε επιχειρήσεις με μεγάλη μείωση του κύκλου εργασιών τους να προηγούνται στην σχετική λίστα κατάταξης
  • Δίνεται προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που διατηρούν φυσικό κατάστημα καθώς αυτές επηρεάζονται πιο πολύ από τους περιορισμούς στην κυκλοφορία των πολιτών/καταναλωτών

Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων λήγει στις 24 Μαρτίου.

Πηγή: enikonomia.gr / Βαγγέλης Δουράκης