ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

Και παίζω και παντρεύονται, λατρεύονται, λατρεύουν, και παίζω και χορεύουν

άνθρωποι, ζα, στοιχειά.

Κωστής Παλαμάς

Το πολιτιστικό γεγονός που λαμβάνει χώρα στα χωριά της Δράμα κάθε χρόνο, αποτελεί προβολή της λαϊκής παράδοσης, ένα παραμύθι αιώνων, με στάχτες και κουδούνια, χορούς και ευχές, με κυρίαρχη έκφραση τον χορό, τη μουσική και τα σύμβολα, στοχεύοντας στην καλοκαρπία των χωραφιών και στο ξόρκισμα του κακού.

Οι κάτοικοι του Νομού Δράμας όσο πουθενά αλλού, αναβιώνουμε τα έθιμα που άφησαν ως κληρονομιά οι πρόγονοί μας, τιμώντας με αυτό τον τρόπο την μνήμη τους. Η σημαντική πολιτιστική εκδήλωση που ξεκινά στις 5/1, κορυφώνεται και ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες σε κάθε γωνιά των ντόπιων ορεινών χωριών της περιοχής μας και συνδέει το σύγχρονο και δυναμικό παρόν με το πλούσιο πολιτιστικό παρελθόν .

Το Λύκειο των Ελληνίδων Δράμας, για τρίτη χρονιά, διοργάνωσε το Άρωμα Ελλάδας, καλώντας Λύκεια και συλλόγους που θέλουν να ζήσουν από κοντά αυτό το υπέροχο ταξίδι στα αρχέγονα έθιμα του τόπου μας.

Στο κάλεσμά μας, ανταποκρίθηκαν άμεσα και με χαρά: τα Λύκεια των Ελληνίδων Αχαρνών, Βόλου, Παιανίας, Πύργου και σύλλογοι όπως το «Χοροπαίγνιο», η «Μυκονιάτικη Βεγγέρα» και ο Πολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Δοξάτου…

Στις 4/1/ 2020, αφού έφτασαν όλοι οι φιλοξενούμενοι μας, μαζευτήκαμε στο Λύκειο από όπου ξεκινήσαμε χορεύοντας και τραγουδώντας, αψηφώντας το τσουχτερό κρύο, για την παράσταση στην Κεντρική σκηνή της Ονειρούπολης, κατά την τελετή λήξης της. Πλήθος κόσμου παρακολούθησε επί δύο ώρες το πρόγραμμα των Λυκείων και των συλλόγων, όπου παρουσιάστηκαν χοροί, τραγούδια και έθιμα από κάθε γωνιά της πατρίδας μας. Η βραδιά έκλεισε με ένα υπέροχο γλέντι στο «Ρέμα», με ήχους από λίρες και νταχαρέδες από ντόπιους οργανοπαίχτες, αλλά και μουσικές και τραγούδια από το μουσικό σχήμα «Εμπειροτέχνες».

Το πρωινό της επόμενης ημέρας 5/1, μας βρίσκει στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Λυκείου μας, να διδασκόμαστε ντόπιους χορούς από το δάσκαλό μας Δήμο Γκίκα. Εκεί συναντάμε κι άλλους επισκέπτες από όλο τον κόσμο αυτή την φορά, από το «διεθνές σεμινάριο Ελληνικού παραδοσιακού χορού 2020» που παράλληλα διοργάνωσε ο δάσκαλός μας, χορευτές και φίλοι των παραδοσιακών ρυθμών και χορών από Ισλανδία, Ισραήλ, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία, Νορβηγία και πολλούς φίλους από την Ελλάδα.

Το πρωινό μας, μετά από ένα σύντομο διάλειμμα για καφέ, συμπλήρωσε η εφορία ιματισμού του Λυκείου και η έφορος κ. Πέπη Τάσκα, με την παρουσίαση ντόπιων φορεσιών, των ορεινών χωριών της περιοχής μας. Το μεσημέρι γλέντι και χορός στο κέντρο «Όπερα» και το βράδυ μετά από λίγη ώρα ξεκούρασης ανεβήκαμε όλοι μαζί στο Μοναστηράκι όπου και ξεναγηθήκαμε στον τοπικό σύλλογο και στο «σπίτι του Αράπη» και παρακολουθήσαμε την προετοιμασία για την μεγάλη μέρα και τον τρανό χορό στην κεντρική πλατεία του Μοναστηρακίου…

Την ημέρα των Φώτων, παρακολουθήσαμε τον αγιασμό των υδάτων στην κεντρική λίμνη της Αγίας Βαρβάρας, ξεναγήσαμε τους καλεσμένους μας στην πόλη μας, με καφεδάκι και κουβεντούλα, έφτασε η ώρα του τρανού χορού… Αράπηδες, τσολιάδες, κουδούνια, λύρες, νταχαρέδες, κόσμος, χορευτές γίνηκαν ένα… καπνίστηκαν, χόρεψαν, ξόρκισαν και στο τέλος μέθυσαν από τα φωνές, τις στάχτες, τα ξόρκια και τις ευχές!!!

Ένα ακόμα Άρωμα Ελλάδας τελείωσε… Ευχές και αποχαιρετισμοί με την υπόσχεση να βρεθούμε και του χρόνου! Θα σας περιμένουμε φίλοι μας… όλοι μαζί εδώ στην Δράμα!!!