Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΟΠΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΕΞΗΓΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΟΡΕΙΝΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Ο.Χ.Ε. ΡΟΔΟΠΗΣ

 

«Το πρώτο και μεγάλο ουσιαστικό θεμέλιο για να χτίσει επιτέλους ο Δήμος στο κομμάτι που λέγεται εναλλακτικός τουρισμός και να δώσουμε την αξία και τη δημοσιότητα στην περιοχή που δυστυχώς δεν την έχει απολαύσει ποτέ»

Στην υλοποίηση του σχεδιασμού της για την αξιοποίηση και ανάδειξη του ορεινού τμήματος του Δήμου Δράμας προχωρά η Δημοτική Αρχή, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες χρηματοδότησης που παρέχονται από το πρόγραμμα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Ορεινού Όγκου Ροδόπης και ποταμού Νέστου (Ο.Χ.Ε. Ροδόπης).

Ήδη στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δράμας, στις 2 Ιουνίου λήφθηκε ομόφωνη απόφαση για την έγκριση οικονομοτεχνικής μελέτης για την αξιοποίηση ακινήτου στα γεωγραφικά όρια της Κοινότητας Σιδηρονέρου. Το έργο, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1.900.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., αφορά τη δημιουργία Κέντρου Ανάπτυξης Ορεινών Δραστηριοτήτων στο Σιδηρόνερο.

Είχε προηγηθεί απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για υποβολή αιτήματος δωρεάν παραχώρησης από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της χρήσης του συγκεκριμένου ακινήτου και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, θα υποβληθεί το αίτημα του Δήμου για χρηματοδότηση της πρότασης από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Α.Μ.Θ.

Στο κέντρο αναμένεται να αναπτυχθούν υποδομές για την εγκατάσταση εξοπλισμού, φορέων και επιχειρήσεων, οι οποίες θα αναπτύσσουν υπαίθριες ορεινές δραστηριότητες, όπως πεζοπορία, ποδήλατο βουνού, παρατήρηση μανιταριών κ.α. Επίσης τοπικοί φορείς και σύλλογοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις του κέντρου για την υλοποίηση δράσεων πολιτιστικού, περιβαλλοντολογικού και τουριστικού χαρακτήρα, χρησιμοποιώντας παράλληλα τον εξοπλισμό που θα διαθέτει.

Επιγραμματικά, το έργο θα περιλαμβάνει τα εξής:

-Κτίριο φιλοξενίας ορεινών δραστηριοτήτων και προβολής ορεινού όγκου Δράμας. Περιλαμβάνει την αναβάθμιση του υφιστάμενου κτιρίου στο Σιδηρόνερο Δράμας, ώστε να φιλοξενήσει υφιστάμενο και νέο εξοπλισμό ορεινών δραστηριοτήτων, φορείς οι οποίοι θα αναπτύξουν δράσεις για την προστασία, δικτύωση και προβολή του φυσικού και πολιτιστικού αποθέματος της περιοχής παρέμβασης για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και νέο ένα κέντρο ερμηνείας μανιταριών και βιοποικιλότητας Ροδόπης. Το κτίριο θα εξελιχθεί σε έναν δυναμικό θύλακα αξιοποίησης του φυσικού πλούτου, ικανού να προσελκύσει συνεχή ροή επισκεπτών.

-Προμήθεια εξοπλισμού ορεινών δραστηριοτήτων. Αφορά την προμήθεια εξοπλισμού ορεινών δραστηριοτήτων όπως ηλεκτρικά ποδήλατα βουνού, σκηνές και εξοπλισμός για κάμπινγκ, φορητός εξοπλισμός (πυξίδες, χάρτες, κιτ επιβίωσης, μεγεθυντικοί φακοί κ.α.).

Επίσης, θα διατίθεται εξοπλισμός στο πλαίσιο υποστήριξης δραστηριοτήτων παρατήρησης πτηνών και άγριων ζώων (κιάλια, τρίποδα) καθώς και εξοπλισμός αστροπαρατήρησης (κιάλια, τηλεσκόπια, χάρτες ουρανού κ.α), για δράσεις νυχτερινής παρατήρησης αστεριών. Τέλος, θα διατίθεται εξοπλισμός για την υποστήριξη δραστηριοτήτων χαλάρωσης και ευεξίας (στρώματα, τατάμι κ.α.). Ο εξοπλισμός θα διατίθεται δωρεάν σε οργανωμένους επισκέπτες όπως σχολεία, περιβαλλοντικοί και λοιποί σύλλογοι, δημοσιογράφους κα.

-Δημιουργία κέντρου ερμηνείας μανιταριών και βιοποικιλότητας Ροδόπης. Στο ανωτέρω κτίριο φιλοξενίας ορεινών δραστηριοτήτων, θα δημιουργηθεί αίθουσα προβολής με κεντρικό θέμα την βιοποικιλότητα της Ροδόπης παρουσιάζοντας με ερμηνευτικό τρόπο την χωρική ενότητα του Δήμου Δράμας. Θα αναπτυχθούν ειδικές εφαρμογές πολυμέσων (MULTIMEDIA) οι οποίες θα συνδυαστούν αρμονικά με φυσικά εκθέματα με σκοπό την διατήρηση και προβολή της βιοποικιλότητας του ορεινού όγκου. Η κεντρική θεματική ενότητα θα αφορά τα άγρια μανιτάρια της περιοχής αξιοποιώντας την ήδη ανεπτυγμένη παρουσία στην περιοχή δράσεων όπως κυνήγι μανιταριών, πεζοπορικές εκπαιδευτικές διαδρομές μανιταριού κα. Ταυτόχρονα θα παρουσιάζονται τα οικοσυστήματα στις διαφορετικές εποχές του χρόνου με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, τα μονοπάτια και οι διαδρομές, τρισδιάστατη (3D) φωτογραμμετρική αποτύπωση του δάσους ενώ ταυτόχρονα θα δίνονται συμπληρωματικές πληροφορίες, όπως κανόνες συμπεριφοράς και ασφάλειας για την κίνηση στο ορεινό πάρκο της Δράμας.

Επίσης στο έργο θα περιλαμβάνονται υπηρεσίας υποστήριξης και ανάπτυξης ορεινών δραστηριοτήτων, καθώς και δράσεις μάρκετινγκ και προβολής.

 

«Ο γίγαντας που κοιμάται»

 

Για το Κέντρο Ανάπτυξης Ορεινών Δραστηριοτήτων, αλλά και γενικότερα για τον σχεδιασμό του Δήμου Δράμας για τον ορεινό όγκο και την αξιοποίηση του προγράμματος για την Ο.Χ.Ε. Ροδόπη, η εφημερίδα «Εργασία… συν» συνομίλησε με τον Αντιδήμαρχο Τοπικών Κοινοτήτων κ. Γιάννη Γεωργιάδη. Όπως ανέφερε, «ήταν και προεκλογική δέσμευση της παράταξής μας η αξιοποίηση και ανάδειξη του ορεινού όγκου. Έχω προσωπική άποψη και εικόνα για αυτό που συζητάμε, γιατί μιλάμε για έναν γίγαντα που κοιμάται, με την έννοια ότι έχει τόσες πολλές δυνατότητες αυτή η περιοχή να αναπτυχθεί και να της δώσουμε την αξία που πρέπει. Θεωρώ ότι δεν έχει γίνει τίποτα το ουσιαστικό τα προηγούμενα χρόνια, παρά κάποιες πολύ μικρές παρεμβάσεις που δεν έχουν αφήσει ένα ηχηρό αποτύπωμα. Πρωτοβουλίες ατομικές ή συλλογικές, αλλά όχι τόσο δυνατές που να μπορούν να αφήσουν ένα τόσο δυνατό θεμέλιο για να χτίσουμε επιτέλους στον εναλλακτικό τουρισμό στο ορεινό κομμάτι του Δήμου μας».

Ακόμη, ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε: «Με την πρόσκληση που βγήκε από την Περιφέρεια για το πρόγραμμα της ΟΧΕ Ροδόπης, απευθείας εδώ και περίπου ένα χρόνο τρέχουμε για να καταφέρουμε να συντάξουμε μια πρόταση, η οποία θα είναι κατ’ αρχήν ουσιαστική για την περιοχή και κατά δεύτερον, να αφήσει το αποτύπωμά της και στο κομμάτι του τουρισμού, αλλά και στο κομμάτι των υποδομών».

Για τη δημιουργία του Κέντρου στο Σιδηρόνερο, ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε: «Στη σχετική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου παρουσιάσαμε ένα κτίριο, το οποίο αποτελεί πραγματικά ένα στολίδι για την τοπική κοινότητα, και στο σημείο που βρίσκεται και ο προσανατολισμός του, αλλά και ο τρόπος που έχει κατασκευαστεί. Είναι ένα τεράστιο πετρόκτιστο κτίριο, το οποίο εξυπηρετεί τις ανάγκες, όπως τις έχουμε οραματιστεί, με την έννοια ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα κέντρο ερμηνείας της βιοποικιλότητας και μανιταριού. Θέλουμε να τονίσουμε την περιοχή και να δώσουμε μια ταυτότητα γύρω από το μανιτάρι, μιας και υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία σε αυτό το είδος. Θα δημιουργηθεί ένα Κέντρο, το οποίο θα είναι μια αίθουσα που θα χρησιμοποιείται η τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Ο επισκέπτης, οι φορείς, οι σύλλογοι, τα σχολεία, που θα επισκέπτονται αυτό το κτίριο, θα έχουν την τύχη να απολαμβάνουν με μοναδικό τρόπο τι μπορούν να συναντήσουν από το σημείο που βρίσκονται και κυρίως προς βόρεια, μιας και αποτελεί την πύλη της οροσειράς Ροδόπης το δάσος της Ελατιάς.

Θα αξιοποιήσουμε την περιουσία που έχει ήδη ο Δήμος Δράμας όσον αφορά κάποια ποδήλατα, mountain bike, κάποια τόξα, στόχοι, κανό, τα οποία έχει αποκτήσει ο Δήμος Δράμας τα προηγούμενα χρόνια και τα βρήκαμε στις αποθήκες του Δήμου. Νομίζω ότι είναι και αυτό προς τη σωστή κατεύθυνση, να αξιοποιήσουμε μια περιουσία που έχει αποκτηθεί από τον Δήμο.

Θα δώσουμε την ευκαιρία στον κόσμο να γνωρίσει την περιοχή με κάθε τρόπο, είτε με τα πόδια, είτε με το ποδήλατο, τις ομορφιές που υπάρχουν, συν φυσικά ότι εκεί θα κουμπώσει και το πρόγραμμα που έχει ενταχθεί ήδη ο Δήμος για την ανάδειξη κάποιων μονοπατιών.

Το κτίριο αυτό θα αποτελεί ένα σημείο αναφοράς. Θα δώσει αξία στην περιοχή. Θα δώσει αξία στους ξενώνες, στις ταβέρνες, στα παντοπωλεία, στα καφενεία της περιοχής που λειτουργούν στην ουσία αυτή τη στιγμή στο όριο, με την έννοια ότι η επισκεψιμότητα στην περιοχή είναι πάρα πολύ μικρή. Αυτό και μόνο θα αποτελέσει έναν μοχλό ανάπτυξης για αυτούς τους ανθρώπους που έχουν επενδύσει εκεί, αλλά και για να κρατήσουμε τους ανθρώπους που έχουν μείνει στην περιοχή».

Όσον αφορά τις υπόλοιπες προτάσεις στο πρόγραμμα για την Ο.Χ.Ε. Ροδόπης, ο κ. Γεωργιάδης είπε: «Ποντάρουμε στο κομμάτι των υποδομών. Είναι μια μοναδική ευκαιρία, μέσω της συγκεκριμένης χρηματοδότησης, να γίνουν πράγματα τα οποία χρήζουν οπωσδήποτε ανακατσκευής. Ένα από αυτά είναι ο οδικός άξονας από το Σιδηρόνερο μέχρι τον Καλλίκαρπο, γιατί είναι πολύ χαλασμένο το δίκτυο, αλλά και γιατί θέλουμε να αναδείξουμε τις ομορφιές που έχει το Βαθύρεμα και συγκεκριμένα κάποιες βάθρες που υπάρχουν στην περιοχή και δεν τις γνωρίζει σχεδόν κανένας, παρά μόνο όσοι έχουμε την τύχη να επισκεφτούμε αυτή την περιοχή. Πρόκειται για τεχνητές λίμνες μέσα στο Βαθύρεμα, οι οποίες είναι πάρα πολύ μεγάλες και μπορούν να αποτελέσουν έναν τρόπο δροσιάς τους καλοκαιρινούς μήνες. Μέσα στην καρδιά της φύσης να υπάρχουν τέτοιες λίμνες με παγωμένο νερό, σε συνδυασμό με το κτίριο και τις ταβέρνες, πόσο ελκυστικό θα είναι για τον κόσμο τους καλοκαιρινούς μήνες.

Θέλουμε να εντάξουμε στο πρόγραμμα την αγορά ενός βυτιοφόρου οχήματος που θα καλύπτει ανάγκες για πόσιμο νερό, γιατί υπάρχουν πολύ μεγάλες δυσκολίες. Θέλουμε να πάρουμε και ένα ακόμη όχημα για να καλύπτει ανάγκες στην περιοχή. Φυσικά θέλουμε να εντάξουμε και το δίκτυο που έχουμε ξεκινήσει, με την ανακατασκευή της υδρόμαστευσης στα Δεντράκια. Να κατασκευάσουμε το δίκτυο με το οποίο θα μεταφέρουμε το νερό στον οικισμό των Δεντρακίων, σε συνδυασμό με καινούργιες δεξαμενές που θα προμηθευτούμε, τελευταίας τεχνολογίας και μεγαλύτερες σε όγκο, ούτως ώστε να καταφέρουμε να δώσουμε ένα οριστικό τέλος, στο οποίο πρόβλημα της λειψυδρίας που ταλαιπωρεί αυτούς τους ανθρώπους».

Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε: «Θεωρώ ότι θα είναι το πρώτο και μεγάλο ουσιαστικό θεμέλιο για να χτίσει επιτέλους ο Δήμος στο κομμάτι που λέγεται εναλλακτικός τουρισμός και να δώσουμε την αξία και τη δημοσιότητα στην περιοχή που δυστυχώς δεν την έχει απολαύσει ποτέ».