Φωτιά έχουν πάρει οι τιμές στην Ελλάδα με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ θα εκτινάσσει τον πληθωρισμό πάνω από το 11%.
Το ποσοστό για τον Μάιο απλά θα επιβεβαιώνει την καθημερινή πίεση που ζουν τα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα να βλέπουν το μηνιαίο εισόδημα τους να συρρικνώνεται με την κάλυψη των βασικών αναγκών.
Η μάχη που θα πρέπει να δοθεί πρέπει να είναι καθημερινή και πολυεπίπεδη, ενώ οι τομείς που χρειάζεται παρέμβαση για να συγκρατηθούν οι τιμές είναι πάρα πολλοί. Σε μια τέτοια προσπάθεια κατατέθηκε χθες στη βουλή τροπολογία από το υπουργείο Οικονομικών για την επιδοτηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής με στόχο να μην υπάρξουν αυξήσεις στα εισιτήρια μετακίνησης εκατομμυρίων πολιτών. Στην τροπολογία, προβλέπεται ότι για το έτος 2022, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (Ο.Α.Σ.Α.) θα λάβει, από τον κρατικό προϋπολογισμό μεγαλύτερη επιδότηση από το ισχύον προβλεπόμενο ποσοστό (μέχρι το 40% του ετήσιου λειτουργικού κόστους προ αποσβέσεων), για την κάλυψη του πρόσθετου ετήσιου λειτουργικού ελλείμματος των εταιρειών του Ομίλου Ο.Α.Σ.Α.
Αργεί η αποκλιμάκωση
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης παρακολουθεί τις εξελίξεις, ενώ ταυτόχρονα μετρά καθημερινά τα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μετρήσει τις δυνάμεις της Ελληνικής Οικονομίας για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις στην καθημερινότητα. Η ανησυχία είναι έντονη καθώς τα στοιχεία δεν δείχνουν άμεση αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια, γεγονός που αποτυπώνεται όχι μόνο στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος ή στην αντλία της βενζίνης, αλλά και στα ράφια των σούπερ μάρκετ, βάζοντας «φωτιά» στο κόστος της ζωής.
Επιφυλακτικοί είναι οι αναλυτές αναφορικά με το χρόνο που θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των τιμών, καθώς βλέπουν ότι υπάρχει ακόμα ανοδικός δρόμος μέχρι την κορυφή. Αυτό σημαίνει ότι τα διψήφια ποσοστά του πληθωρισμού θα μας ακολουθούν για ακόμα μεγάλο χρονικό διάστημα, γεγονός που καθιστά επιβεβλημένες πολυεπίπεδες παρεμβάσεις από την πλευρά της κυβέρνησης προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές.
Οι πηγές των αυξήσεων είναι συγκεκριμένες, με αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να ρίχνει εκεί το μεγαλύτερο βάρος για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Τα στοιχεία της Eurostat έδειξαν ότι στην Ελλάδα η ενέργεια τον Μάιο αυξήθηκε κατά 61%, ενώ οι αυξήσεις στα τρόφιμα έφτασαν το 11%.
Όπως εξηγούν αρμόδια στελέχη τα υφιστάμενα μέτρα έχουν βοηθήσει, αλλά δεν έχουν λύσει το πρόβλημα παρά το γεγονός ότι τα κονδύλια που έχουν διοχετευθεί ξεπερνούν τα 3,5 δισ ευρώ. Τα σενάρια που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο για τα επόμενα βήματα είναι πολλά, έχοντας ως προτεραιότητα το αυξημένο κόστος της βενζίνης, και τα παραφουσκωμένα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος.
Δυσμενείς εκτιμήσεις
Το οικονομικό επιτελείο έχει να αντιμετωπίσει και το ροκάνισμα του ρυθμού ανάπτυξης εξαιτίας της αβεβαιότητας που προκαλεί η πορεία του προϋπολογισμού ως αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών του πετρελαίου, του φυσικού αερίου, αλλά και των τιμών των εμπορευμάτων. Ήδη οι εκτιμήσεις έχουν περιορίσει το ρυθμό ανάπτυξης στο 3,1% από 4,5% του ΑΕΠ για το θετικό σενάριο. Υπάρχει όμως και το δυσμενές σενάριο που ρίχνει το ρυθμό στο 2,1% του ΑΕΠ, εξέλιξη που περιορίζει σημαντικά τα δημοσιονομικά περιθώρια που έχει η κυβέρνηση προκειμένου να παρέμβει στις τιμές.
Με αυτά τα δεδομένα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει όλα τα σενάρια παρεμβάσεων. Στην ενέργεια εξετάζεται η επανάληψη του fuel pass, αλλά περισσότερο στοχευμένο σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Ταυτόχρονα προκρίνεται η παράταση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης και μετά τον Ιούνιο, ενώ ήδη δόθηκε παράταση του μέτρου έως τις 30 Ιουνίου.
Παρεμβάσεις ήδη έχουν ανακοινωθεί για τη συγκράτηση του κόστους ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ αναμένονται οι αποφάσεις αναφορικά με την τύχη της ρήτρας αναπροσαρμογής. Ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο παρέμβασης στους συντελεστές του ΦΠΑ στα τρόφιμα και σε άλλα είδη πρώτης ανάγκης, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν οριστικές αποφάσεις.