Επιστολή προς τον Δήμαρχο Δράμας κ. Χριστόδουλο Μαμσάκο απέστειλε ο πρώην Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης, σχετικά με όσα ανέφερε ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κατά τη διάρκεια τη πρόσφατης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και σε τηλεοπτική του εμφάνιση (Star Βορείου Ελλάδος), σχετικά με τις ενέργειες της πρώην Διοίκησης του ΕΑΠ για τη δημιουργία προγράμματος κινηματογραφικών σπουδών με έδρα τη Δράμα.
Αναλυτικά στην επιστολή του κ. Καρδάση προς τον κ. Μαμσάκο αναφέρονται τα εξής:
«Κύριε Δήμαρχε,
Με ικανοποίηση πληροφορήθηκα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ότι ολοκληρώθηκαν οι προεργασίες από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο για τη δημιουργία προπτυχιακού προγράμματος Κινηματογραφικών Σπουδών του ΕΑΠ και εν συνεχεία υποβλήθηκε προς έγκριση στο Υπουργείο Παιδείας. Φαίνεται, κι αυτό είναι αρκούντως ευχάριστο, τα πράγματα να οδηγούνται σε αίσιο τέλος. Εύχομαι ειλικρινά όλα να ολοκληρωθούν σύντομα και το Πρόγραμμα να λειτουργήσει με τον καλύτερο τρόπο, να συνδεθεί με την πόλη της Δράμας και να υλοποιηθούν οι στόχοι που τίθενται.
Δεν κρύβω ωστόσο την απογοήτευσή μου για τον τρόπο που προβλήθηκε όλη αυτή η υπόθεση από τον άμεσο συνεργάτη σας πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κ. Γ. Δεμερτζή, τόσο προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δράμας όσο και σε παρέμβασή του σε εκπομπή της τοπικής τηλεόρασης Star Δράμας. Ο συγκεκριμένος ανέφερε επί λέξει, «ότι στο ΕΑΠ δεν βρέθηκε ούτε λευκό χαρτί από την προηγούμενη Διοίκηση του ΕΑΠ», ότι «δεν είχε γίνει τίποτα», «όλα ξεκίνησαν από το μηδέν», «δεν βρήκαν τίποτα». Επικαλέστηκε μάλιστα δις τη μαρτυρία του Επίκουρου Καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και μέλους ΣΕΠ στο ΕΑΠ κυρίου Σπ. Σιάκα.
Ήλπιζα να διαψεύσετε τον συνεργάτη σας δημόσια. Δεν το πράξατε! Για τούτο, δηλαδή για τη διαφύλαξη της προσωπικής μου αξιοπιστίας και αξιοπρέπειας, αλλά και με σεβασμό στη μνήμη του μακαρίτη Αντώνη Παπαδόπουλου, σας θυμίζω τα ακόλουθα:
1. Η υπόθεση της δημιουργίας πανεπιστημιακής σχολής κινηματογράφου στη Δράμα, προέκυψε από μέρους μου ως προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ και αφού συζήτησα προηγουμένως με τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλο. Σας την ανακοίνωσα στην τελευταία μας συνάντηση κατά την πρώτη μου επίσκεψη στη Δράμα, κατόπιν ευγενικής σας πρόσκλησης.
2. Στις 15 Μαΐου 2018 η Διοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ (αρ. συνεδ. 380) έλαβε την παρακάτω απόφαση:
«Δημιουργία Προγράμματος Κινηματογραφικών Σπουδών και Κέντρου Κινηματογραφικών Ερευνών σε συνεργασία με το Δήμο Δράμας και τον Οργανισμό του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας»
Ο Πρόεδρος της Δ.Ε. Καθηγητής κ. Β. Καρδάσης αντιλαμβανόμενος τη ζήτηση, το ενδιαφέρον αλλά και το υφιστάμενο κενό στην προσφορά ενός Προγράμματος Σπουδών στο πεδίο της Κινηματογραφικής Τέχνης, εισηγήθηκε στα μέλη της Δ.Ε. τη δημιουργία Προγράμματος Κινηματογραφικών Σπουδών και Κέντρου Κινηματογραφικών Ερευνών σε συνεργασία με το Δήμο Δράμας, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής αλλά και τον Οργανισμό του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Ανέφερε ότι το πρόγραμμα σπουδών θα διαρθρώνεται σε εξάμηνα και η πρόταση είναι να έχει διεθνή χαρακτήρα και να προσφέρεται σε ελληνικά και αγγλικά. Η παραπάνω δράση θα ανοίξει δρόμους στο Ίδρυμα για περαιτέρω συνεργασίες με άλλους κρατικούς ή ευρωπαϊκούς φορείς στην τέχνη του κινηματογράφου και το σημαντικότερο, τη δυνατότητα προσέλκυσης φοιτητών αλλά και Ακαδημαϊκών από το Διεθνές περιβάλλον. Επισήμανε το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Δράμας διοργανώνεται με επιτυχία στην πόλη της Δράμας επί σαράντα και πλέον έτη, προσελκύοντας καλλιτέχνες και καλλιτεχνικό κοινό από την Ελλάδα και τον κόσμο και με δεδομένη τη σταθερά ανοδική του πορεία και τη δυναμική του, σε συνδυασμό με τις – υλικές αλλά και σε επίπεδο συνεργασίας – συνθήκες που εξασφαλίζει ο Δήμος Δράμας, καθιστούν την επιλογή της πόλης για ένα τέτοιο εγχείρημα ιδανική. Συνέχισε λέγοντας ότι ο Δήμος πρόκειται να αναλάβει τις υψηλού κόστους εργασίες διαμόρφωσης της Καπναποθήκης της οδού Περδίκα σε σύγχρονο πολύ-χώρο και να την παραχωρήσει ώστε να στεγαστεί το Κέντρο Κινηματογραφικών Ερευνών (Studio, κινηματογραφικά εργαστήρια κ.α.), Κινηματογραφικό Μουσείο, Χώρος διεξαγωγής διαφόρων δράσεων, γραφεία αλλά και αίθουσες διδασκαλίας του Ε.Α.Π., αίθουσες προβολών, εκδηλώσεων και αμφιθέατρο. Σκοπός αυτής της συνεργασίας είναι, εκτός των άλλων, η διοργάνωση κινηματογραφικών προβολών, σχετικών σεμιναρίων, συνεδρίων, διαλέξεων, συζητήσεων, εκθέσεων και λοιπών παραλλήλων εκδηλώσεων, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, στη Δράμα και στην υπόλοιπη Χώρα, αλλά και διεθνών εκδηλώσεων για την υποστήριξη της κινηματογραφικής τέχνης γενικότερα. Η Δ.Ε. αφού έλαβε υπόψη: α) το υπ’ αριθμ. πρωτ. 756/11-05-2018 έγγραφο του Γραφείου Προέδρου με θέμα: «Εισήγηση Προέδρου για την έναρξη Προγράμματος Κινηματογραφικών Σπουδών και Κέντρο Κινηματογραφικών Ερευνών στη Δράμα», αποφάσισε ομόφωνα, να:
Α. εγκρίνει τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Ε.Α.Π., του Δήμου Δράμας και του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας καθώς και την ανάλογη υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με το Δήμο Δράμας και τον σχετικά αρμόδιο φορέα Ψηφιακής Εικόνας του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και Τηλεπικοινωνιών.
Β. προχωρήσουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι παραπάνω δράσεις από πλευράς Ε.Α.Π. με αφετηριακό σημείο το ποσό των 100.000 ευρώ».
3. Στις 4 Ιουνίου 2018 στη Δράμα υπογράψαμε από κοινού τα τρία μέρη, ήτοι εσείς ως εκπρόσωπος του Δήμου, ο Ν. Παππάς ως Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, κι εγώ ως εκπρόσωπος του ΕΑΠ, Συμφωνία Συνεργασίας με στόχο την δημιουργία προγράμματος κινηματογραφικών σπουδών από το ΕΑΠ στη Δράμα. Σας θυμίζω εδώ, ότι κοινός και διατυπωμένος ρητά στόχος ήταν η ίδρυση της έδρας της Σχολής στη Δράμα, η σύσταση ερευνητικού κέντρου, καθώς και η δημιουργία εργαστηρίων, στα οποία θα ήταν υποχρεωτική η συμμετοχή των φοιτητών, ήτοι η παρουσία και διαμονή Ελλήνων και ξένων φοιτητών.
4. Τον Σεπτέμβριο του 2018 συναντηθήκαμε από κοινού με τον Αντώνη Παπαδόπουλο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δράμας με σημαντικούς παράγοντες της διεθνούς ακαδημαϊκής κοινότητας, όσο και της κινηματογραφικής τέχνης, οι οποίοι μας ενθάρρυναν στο εγχείρημα και διατύπωσαν την υποστήριξή τους στη διεθνή αναγνώριση και απήχηση της Σχολής.
5. Στις 18-23 Νοεμβρίου επισκεφθήκαμε με τον Αντώνη Παπαδόπουλο τη Σχολή Κινηματογράφου του Μονάχου, συζητήσαμε με τον Κοσμήτορα και άλλους ακαδημαϊκούς συναδέλφους, τους γνωστοποιήσαμε τη Σχολή του ΕΑΠ στη Δράμα, ζητήσαμε και εξασφαλίσαμε την υποστήριξή τους στους διεθνείς ακαδημαϊκούς οργανισμούς. Επιπλέον επισκεφθήκαμε τα studios, τα εργαστήριά τους, για να έχουμε σαφή εικόνα του τι πάμε να δημιουργήσουμε. Τέλος επισκεφθήκαμε την εταιρεία ARRI που κατασκευάζει μηχανές ψηφιακής λήψης και εντοπίσαμε πιθανά μοντέλα που ταίριαζαν στις ανάγκες της Σχολής Κινηματογράφου στη Δράμα.
6. Στις 28 Ιανουαρίου 2019 η Διοικούσα Επιτροπή (αρ. συνεδ. 408) αποφάσισε τη συγκρότηση Ακαδημαϊκής Επιτροπής Εποπτείας για το νέο πρόγραμμα «Κινηματογραφικές Σπουδές» αποτελούμενη από τους α) Πατσαλίδη Σάββα, καθηγητή ΑΠΘ και μέλους ΣΕΠ του ΕΑΠ, β) Παπαδόπουλο Αντώνη, σκηνοθέτη, καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γ) Σιάκα Σπύρο, επίκουρο καθηγητή ΠΑΔΑ και ΣΕΠ του ΕΑΠ, και δ) Μαραγκουδάκη Αικατερίνη, διευθύντρια φωτογραφίας και θεατρολόγο.
7. Η Ακαδημαϊκή Επιτροπή αποτελούμενη από τα 4 ως άνω μέλη και με την παρουσία ως Γραμματέα της κυρίας Σ. Γουργουλιάνη, συνεδρίασε επανειλημμένα (κάποιες φορές και με τη δική μου παρουσία), στην προσπάθεια να δημιουργήσει το νέο πρόγραμμα σπουδών (υπάρχουν πρακτικά στο ΕΑΠ). Με τα μέλη της Επιτροπής συζητήσαμε όλα τα σχετικά συστατικά (κόστος προγράμματος, εκπαιδευτικό υλικό, βιβλιογραφία, θεματικές ενότητες, αριθμό φοιτητών, κιτ (κάμερα κλπ) σε κάθε φοιτητή κ.ά.).
8.Τον Απρίλιο του 2019 υποβάλαμε προς έγκριση στο Υπουργείο Παιδείας το προπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στον Κινηματογράφο». Γιατί το υποβάλαμε τότε; Πολύ απλά, διότι είχαν εξελιχθεί δεόντως και αρκούντως οι εργασίες της Ακαδημαϊκής Επιτροπής για την προετοιμασία του προπτυχιακού προγράμματος. Σημειωτέον ότι τα ΑΕΙ, όταν αποφασίζουν την ίδρυση νέων προπτυχιακών Τμημάτων (Προγραμμάτων Σπουδών για το ΕΑΠ) είναι υποχρεωμένα εκ του νόμου στην υποβολή των τίτλων στο Υπουργείο Παιδείας προς έγκριση. Η δομή και το περιεχόμενο των σπουδών ανήκουν στις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης εκάστου ΑΕΙ. Συνεπώς εμείς, ως Διοικούσα Επιτροπή τότε του ΕΑΠ, πράξαμε το απόλυτα επιβεβλημένο εκ του νόμου. Δυστυχώς ο τότε Υπουργός δεν προχώρησε άμεσα στην έγκριση, παρά τις πιέσεις μας. Σύντομα προέκυψε, καθώς γνωρίζετε, η εκλογική αναμέτρηση, η παραίτηση του Υπουργού και η αντικατάσταση της τότε Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ τον Αύγουστο του 2019. Η πρόταση ωστόσο παρέμενε σε εκκρεμότητα προς έγκριση στο Υπουργείο.
9. Στις 15 Ιουλίου 2019 η Διοικούσα Επιτροπή (αρ. συνεδ. 433) όρισε τις αμοιβές των μελών της Ακαδημαϊκής Επιτροπής Εποπτείας του προγράμματος. Δυστυχώς η μετέπειτα Διοίκηση του ΕΑΠ δεν υλοποίησε την απόφασή μας και δεν κατέβαλε ποτέ, τις αμοιβές των ανθρώπων που εργάστηκαν επί 7μηνο για τη δημιουργία του νέου προγράμματος.
10. Στην καταληκτήρια συνάντηση που έγινε μεταξύ μας παρουσία τρίτων προσώπων σε παρακείμενο χώρο στη διάρκεια του Φεστιβάλ (Σεπτέμβριος 2019), σας ενημέρωσα προσεκτικά για τα εξής: α) το πρόγραμμα είναι έτοιμο, β) η πρόταση βρίσκεται κατατεθειμένη στο Υπουργείο γ) Έχει οριστεί αντικαταστάτης μου ο καθηγητής κ. Ο. Ζώρρας δ) Αξιοποιείστε τις διασυνδέσεις σας με το Υπουργείο και με τη νέα Διοίκηση του ΕΑΠ, ώστε να εγκριθεί το πρόγραμμα «Κινηματογραφικές Σπουδές».
Κύριε Δήμαρχε,
Σας είχα αναπτύξει από κοινού με τον Αντώνη Παπαδόπουλο τη στρατηγική η Σχολή Κινηματογράφου και το Κέντρο Έρευνας να αποτελέσουν το θεμέλιο για την ανύψωση της Δράμας σε διεθνές κέντρο κινηματογράφου. Για τον σκοπό αυτό το ΕΑΠ θα επένδυε μηχανήματα και εξοπλισμό εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Αυτό υλοποιούνταν μέσω του Προγράμματος Σπουδών, που σχεδίασε η Επιτροπή Ακαδημαϊκής Εποπτείας επί των ημερών μου, που είχε ως απώτατο στόχο την παραγωγή και ειδίκευση κινηματογραφιστών. Τονίζω το τελευταίο για να συνεννοηθούμε! Αυτό ήταν που έλειπε και λείπει από τις υφιστάμενες σπουδές κινηματογράφου στην Ελλάδα. Αυτό θα ήταν το πλεονέκτημα της Δράμας.
Εάν η σημερινή Διοίκηση του ΕΑΠ δεν έχει ανάλογο όραμα, κατήργησε το υπάρχον σχέδιο, δεν σεβάστηκε την εργασία επί 7μηνο των μελών της επιτροπής και κατέληξε σε άλλο, ήσσονος ακαδημαϊκής εμβέλειας -αυτό για όσους αντιλαμβάνονται το ακαδημαϊκό περιεχόμενο αυτών που δημοσιοποιήθηκαν-, αυτό δεν με αφορά, αφορά μάλλον εσάς και τη συμμετοχή σας στο όλον εγχείρημα. Ίδωμεν κατά πόσον θα υλοποιηθούν οι φιλοδοξίες που υπήρχαν για τη σύνδεση της Σχολής με την πόλη της Δράμας. Ωστόσο δεν μου αρμόζει ο ρόλος της Κασσάνδρας, αν και η σημερινή Διοίκηση του ΕΑΠ, έχει δώσει δείγματα γραφής μετριασμού των όσων στρατηγικών και αναπτυξιακών επιλογών υλοποίησε η απελθούσα Διοίκηση. Με ενδιαφέρει τα μάλα όμως, η πρακτική βάση του κομπασμού του συνεργάτη σας σε βάρος εκείνων, που έπραξαν πολλά για να πλήττονται σήμερα ασύγγνωστα.
Συνεπώς κύριε Δήμαρχε, ήσασταν και είσαστε απόλυτος γνώστης όλων των παραπάνω. Πώς είναι δυνατόν να αδιαφορείτε, όταν άμεσος συνεργάτης σας ισχυρίζεται δημοσίως στο Δημοτικό Συμβούλιο και σε Μ.Μ.Ε. της πόλης ότι «στο ΕΑΠ δεν βρέθηκε ούτε λευκό χαρτί»; Και εάν αυτή την πληροφόρηση του έδωσε η σημερινή Διοίκηση του ΕΑΠ, αυτό δεν αφορά την αλήθεια της υπόθεσης την οποία, όπως ήδη ανέφερα, εσείς γνωρίζετε. Δίκαια λοιπόν, έστω την ύστατη στιγμή αναμένω να απαντήσετε, εσείς ως αρμόδιος στον Πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού-Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας κύριο Γ. Δεμερτζή, ώστε ευλόγως να ενισχύσετε την αξιοπιστία των λεγομένων μου δημοσίως, αποκαθιστώντας το κύρος της ιδιότητας και του ονόματός μου, αλλά και ακόμη σημαντικότερο, τη μνήμη του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλου, που μόχθησε όσο λίγοι, για την επιτυχία του εγχειρήματος.
Σε τελική ανάλυση να γνωρίζετε ότι η αχαριστία δεν αρμόζει σε αυτούς που εκπροσωπούν έναν σπουδαίο θεσμό, έναν μεγάλο Δήμο μιας ιστορικής πόλης της χώρας».