ΑΡΘΡΟ

Του Captain Νικόλαου Κ. Μεταξά

ATPL

AIRLINE PILOT

B737NG AIRBUS 320

 

 

Ανίκητη η χήρα με τα 5 ορφανά, βλέπε γαρ πάσα νόσο και πάσα μαλακία.

Πάσχα δεν είναι οι σαΐτες, τα βεγγαλικά, οι κροτίδες και οι πυροβολισμοί/

Το τονίζω ευθαρσώς και δίχως ενδοιασμούς, μεγάλη ευθύνη έχουν και οι κατά τόπους Μητροπολίτες, οι οποίοι δήθεν τάχα να τα έχουν καλά με τους κατά τόπους λυμαίνοντες την εξουσία ποιούν τη νήσσα.

Αυτό που λέγω μετά γνώσεως και επιγνώσεως είναι και η αλήθεια μιας και κατάντησαν κάθε θρησκευτική εορτή καθαρά εμποροπανήγυρη με ότι αυτό συνακολουθεί. Όχι μονάχα κύριοι Μητροπολίτες λόγια μεγάλα, παρεμβάσεις πολιτικές, κριτικές για το κάθε τι, άλλα για να μην σπάτε αυγά που χρειάζονται για την επίτευξη ομελέτας ποιείτε την πάπια

Στην δε Καλαμάτα που συνέβη το δολοφονικό περιστατικό, που είναι ο λαλίστατος και φίλος της Ν.Δ., Μητροπολίτης Χρυσόστομος; Μπορεί να μου πει αυτά τα δήθεν έθιμα επί τουρκοκρατίας τι σχέση θεολογική μπορεί να έχουν επί του εορτασμού του Πάσχα;

Ομοίως να αναφέρω τα γεγονότα με τον βαρύ τραυματισμό της 8χρονης στις Θεσπιές Θηβών, τους ακρωτηριασμού στους Βροντάδες της Χίου, ο πιτσιρικάς που έσκασε το βαρελότο στα χέρια του στην Κω, δυο 12χρονοι στην Κυπαρίσσια που έχασαν τα δάχτυλά τους μιας και τα αυτοσχέδια βαρελότα έσκασαν στα χέριά τους και αρκετά άλλα συμβάντα τα οποία πάντα βασίζονται σε έθιμο επί τουρκοκρατίας όπως λέγεται.

Όχι, λοιπόν, δεν είναι αυτή η γιορτή, τα μπαμ-μπουμ δεν στοιχειοθετούν κατάνυξη, το βασικό μήνυμα της Λαμπρής έχει πάει περίπατο για να χωνέψει σούβλες αρνιών – ίσως και να έχει πέσει νεκρό από σαΐτα που τιμά το έθιμο.

Το Πάσχα είναι το πέρασμα στις μακάριες σκηνές της ανάστασης των νεκρών αφού ο συμβολισμός του καταγράφει πως ο Ιησούς πέρασε την Εβδομάδα των Παθών για να ισχυροποιήσει την άποψη της αιώνιας ζωής. Πάσχα είναι ο σπαραγμός για τα Θεία Πάθη και η Ανάσταση έρχεται αφού προηγείται, πάντα, το αίμα.

Έτσι, αιματοβαμμένα -για μια ακόμη χρονιά- αποδείχθηκαν τα «εκρηκτικά» πασχαλινά έθιμα, με τον φετινό απολογισμό να είναι ένας νεκρός, στον σαϊτοπόλεμο της Καλαμάτας, και σοβαρά τραυματισμένη μια 8χρονη, από «αδέσποτη» σφαίρα, στις Θεσπιές Βοιωτίας.

Είναι αδύνατον να συνυπολογίσουμε τα δάχτυλα που κόπηκαν από κροτίδες-δυναμιτάκια-στρακαστρούκες, τα μάτια που υπέστησαν βλάβη ή τις ζημιές στην ακοή. Ταυτόχρονα, είναι απίστευτο το πόσες φορές επιλήφθηκε, σε αντίστοιχες περιπτώσεις η Ελληνική Αστυνομία.

Όσες φορές, όμως, κι αν οι Αρχές προσπάθησαν να αποτρέψουν τα χειρότερα με κατασχέσεις «πυροτεχνικών ειδών», όπως αναφέρουν οι ίδιες, ανά την ελληνική επικράτεια υπάρχουν άλλες τόσες περιπτώσεις που ξέφυγαν από την τσιμπίδα του νόμου και πούλησαν σε ανθρώπους κάθε ηλικίας υλικά με τα οποία κάποιοι τραυματίστηκαν, ένας έχασε τη ζωή του και ένα κοριτσάκι παλεύει για τη ζωή του. «Μα, η καραμπίνα είναι νόμιμη», θα ισχυριστεί κάποιος -δήθεν αφελής- και κάποιος άλλος, λίγο πιο κουτοπόνηρος, θα τονίσει «πως όλα αυτά γίνονται βάσει εθίμων».

Ναι, λοιπόν, η καραμπίνα υπάρχει νόμιμα, είναι δηλωμένη στην Αστυνομία, έχει όλα τα σχετικά χαρτιά, αλλά υπάρχει μια λεπτομέρεια: επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη του να τη χρησιμοποιεί για να πυροβολεί πασχαλιάτικα; Από την άλλη, σε τι συνίσταται ακριβώς το έθιμο; Στους τραυματισμούς, ακρωτηριασμούς ή στους θανάτους; Αυτό αναφέρει ο άγραφος νόμος αυτού του εθίμου; Να υπάρχουν… «παράπλευρες απώλειες»; Αυτό καταλαβαίνουν κάποιοι αυτοανακηρυσσόμενοι ως πιστοί πως σημαίνει Ανάσταση και Πάσχα; Να λέει ο ιερέας το «Χριστός Ανέστη» και λίγο πριν να έχει φορέσει κράνος για να αντιμετωπίσει όλα αυτά που θα σκάσουν πάνω -στην κυριολεξία- στα κεφάλια ανθρώπων; Αυτό είναι το αποκορύφωμα της Μεγάλης Εβδομάδας; Μετά τη νηστεία και την προσευχή να ακολουθεί η μάσα και οι μπαλωθιές;

Όχι, λοιπόν, αυτό δεν είναι Πάσχα, δεν στοιχειοθετεί κατάνυξη, το βασικό μήνυμα της γιορτής έχει πάει περίπατο για να χωνέψει σούβλες αρνιών και κατσικιών – ίσως και να έχει πέσει νεκρό από κάποια σαΐτα που τιμά το έθιμο. Κατά την Ελληνική Επανάσταση οι Μεσσήνιοι πέταξαν σαΐτες γεμισμένες με μπαρούτι για να αναχαιτίσουν τους Τούρκους. Από τότε, σε ανάμνηση του γεγονότος, κάθε χρόνο στην Καλαμάτα και στη Μεσσήνη γίνεται σαϊτοπόλεμος και κάποιοι ζουν αλώβητοι και τα διηγούνται.

Όχι, για άλλη μια φορά, Πάσχα δεν είναι τα μπαμ-μπουμ σαν να γίνεται πόλεμος, Πάσχα είναι το να σε συγκινεί η πανάρχαια θλίψη της απώλειας, του τέλους, που συνοδεύεται έπειτα από τη χαρά της αναγέννησης, της άνοιξης, της νέας ζωής. Θα μπορούσαν αυτά τα έθιμα να μη γίνονται με πυρίτιδα και άλλη εκρηκτική ύλη που μπορεί να προξενήσει τραυματισμούς ή και θάνατο, αλλά να κάνουν προσομοιώσεις-θεατρικά-αναπαραστάσεις. Δηλαδή, πρέπει να ανατιναχτεί η πλατεία για να δηλώσει ο απόγονος των ηρώων ότι κουβαλά την ίδια λεβεντιά με τους προγόνους του απέναντι στους εχθρούς; Αλλά εάν σε όλα τα παραπάνω συνυπολογίσεις τους τραυματισμούς ή τους θανάτους και από τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους, επειδή κάποιοι ρούφηξαν «κάνα ποτηράκι παραπάνω», αντιλαμβάνεσαι πως όντως στην Ελλάδα ζεις ακέραιο το μήνυμα του Πάσχα, που είναι η απώλεια. Βιώνεις το ελληνικό Πάσχα το οποίο είναι μια κατάφαση στο Παράλογο.

Μπαμ…

Έχει καμία σχέση η Ανάσταση του Κυρίου με όλα αυτά τα καραγκιοζιλίκια; Κροτίδες, βαρελότα, σαΐτες, ρουκέτες και τις πάσης φύσεως γελοιότητες; Που τα έχουνε δει γραμμένα αυτά; Στην Καινή ή στην Παλαιά Διαθήκη;

Ανίκητη η χήρα με τα 5 ορφανά, Αυτά αχούν τα νεανικά και όχι μόνο πάθη.

Η ΒΛΑΚΕΙΑ είναι ανίκητη. Και γι αυτό έχει λεχθεί, ποτέ μπροστά από τράγο, πίσω από μουλάρι και δίπλα από βλάκα. Τρίχες κατσαρές. Η ταπεινότητά μου, έχει να πει τούτο: ανίκητη είναι η χήρα με τα 5 ορφανά. Το εθνικό σπορ των Ελλήνων. Η μ…α. Που αν ήταν ολυμπιακό άθλημα, η πτωχή πλην τίμια Ελλάς θα είχε σαρώσει τα μετάλλια. Μην τα συγχέουμε. Ο μ…ς είναι πολύ πιο επικίνδυνος.

Νεκρός ο 53χρονος εικονολήπτης στο σαϊτοπόλεμο στην Καλαμάτα.

Σε κρίσιμη κατάσταση το 8χρονο κοριτσάκι που τραυματίστηκε από σφαίρα στο κεφάλι στη Θήβα.

Σοβαρός τραυματισμός δύο αγοριών στην Κω και στην Αίγινα από βαρελότα που έσκασε στα χέρια τους.

Και ρωτάω τώρα εγώ: έχει καμία σχέση η Ανάσταση του Κυρίου με όλα αυτά τα καραγκιοζιλίκια; Κροτίδες, βαρελότα, σαΐτες, ρουκέτες και τις πάσης φύσεως γελοιότητες; Πού τα έχουνε δει γραμμένα αυτά; Στην Καινή ή στην Παλαιά Διαθήκη; Σε κάποιο από τα Ιερά Ευαγγέλια; Αναφέρεται κάτι σχετικό στις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου προς Καλαματιανούς; Ότι επιβάλλεται προς εορτασμό της Ανάστασης του Θεανθρώπου ο σαΐτοπόλεμος; Και προς τους Χιώτες, ο ρουκετοπόλεμος;

Θα σου απαντήσει ο άλλος, «πρόκειται περί εθίμου». Και τι πάει να πει έθιμο; Θα δώσω την απάντηση εγώ. Ένας μ…ς έκανε μία φορά μία μ…α, τον είδανε οι άλλοι οι μ…ς, τον αντιγράψανε κι η μ…α έγινε ομαδική, καθιερώθηκε και μετατράπηκε σε θεσμό. Αυτό είναι έθιμο. Η ομαδική και όχι η κατά μόνας επίδοση στη μ…α. Νεκρός ο καμεραμάν από τη σαΐτα που του ήρθε στο κεφάλι και τι βγαίνει και λέει ο Δήμαρχος της πόλης; Ο Παναγιώτης Νίκας με τ’ όνομα. «Ο σαϊτοπόλεμος είναι καταγεγραμμένος στο DNA των Μεσσηνίων, οπότε δύσκολα θ’ απαγορευτεί γιατί θα υπάρξουν αντιδράσεις».

Παίρνεις χαμπάρι; Εκλογές έρχονται. Ο νεκρός είναι ένας. Οι σαϊτομάχοι, όπως αποκαλούνται, είναι πολλοί περισσότεροι. Και ψηφίζουνε. Δεν έχει αφαιρεθεί άλλωστε από τους μ…ς το δικαίωμα της ψήφου. Και γι αυτό ανέκαθεν οι μ…ς αποτελούσαν την αποκαλούμενη σιωπηρή πλειοψηφία. Ο Δήμαρχος ωστόσο δεν είναι μ…ς να πάει κόντρα στους πολλούς. Όπως έχει πει κι ο Αριστοτέλης , «οι πεθαμένοι με τους πεθαμένους κι οι ζωντανοί με τους ζωντανούς». Τι να κάνουμε δηλαδή; Να τα βάψουμε μαύρα επειδή πέθανε ένας άνθρωπος; Και να στερήσουμε από τους πολλούς σαϊτομάχους την ιερά αυτή ενασχόληση προς εορτασμό της Ανάστασης του Κυρίου; Τόσα και τόσα θανατηφόρα δυστυχήματα γίνονται. Απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των αυτοκινήτων;

Και να σας πω και το άλλο; Υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας γίνεται κάθε χρόνο αυτό το καραγκιοζιλικι. Δεν πρόκειται για ιδιωτικό καβλάντισμα. Ο Δήμος έχει αναλάβει τη διοργάνωση. Σε συνεργασία με το Σύλλογο Σαϊτολόγων Καλαμάτας και τον Ιππικό Όμιλο. Δεν είναι δηλαδή ότι μαζεύονται από μόνοι τους πέντε-δέκα μ…ς. Ο σαϊτοπόλεμος είναι θεσμός. Και γι αυτό ακριβώς ο περί ου λόγος Δήμαρχος Παναγιώτης Νίκας, πήρε τη πρωτοβουλία να τον μεταφέρει στο κέντρο της πόλης. «Ώστε να είναι ευχερέστερη η πρόσβαση και να διεξάγεται νυκτερινές ώρες για να είναι το θέαμα πιο εντυπωσιακό». Το πρόγραμμα των Σαϊτομαχιών παρουσιάζεται κάθε χρόνο σε ειδική εκδήλωση του Δήμου. Με τον δημοτικό σύμβουλο Νίκο Μπασακίδη, αρμόδιο για τη διοργάνωση της εκδήλωσης να απευθύνει κάλεσμα στους κατοίκους και τους επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής να παρακολουθήσουν τον σαϊτοπόλεμο.

Είναι ποτέ δυνατόν να σταματήσει αυτή η βιόλα. Σαν να λέμε, ότι θα σταματήσει το ράλι Ακρόπολις για ένα θανατηφόρο ατύχημα. Αβέρτα πάγκα θα ρίχνουνε σαΐτες και ρουκέτες. Θα πυροβολάνε στον αέρα. Αδιαφορώντας που θα πέσει η σφαίρα. Όπως στη Θήβα που βρήκε το οκτάχρονο κοριτσάκι στο κεφάλι. Και δε λέμε για τον 15χρονο στη Κω που του έσκασε το βαρελότο στο χέρι. Μιλάμε για τους ενήλικες. Για τους λεβεντομ…ς 30, 40, 50 χρονών κι ακόμα παραπάνω.

Όπως είναι παγκοίνως γνωστό άλλωστε, ένας μ…ς πεθαίνει, δέκα γεννιούνται. Και με δεδομένη λοιπόν την ευρεία, την πανελλαδικής έκτασης αυτή ομαδική μαλάκυνση. και λίγα γίνανε φέτος. Ένας νεκρός, το κοριτσάκι στη Θήβα κι ο πιτσιρικάς στην Κω. Ψιλοπράματα, μπροστά στο Θείο Θαύμα. Μπροστά στην Ανάσταση του Ιησού Χριστού. Μπροστά τα έθιμα που διατηρούν ζωντανή τη παράδοση αυτού του τόπου. Αυτά…