«Η αραπίνα χαρακτηρίζεται το γλυκό της Δράμας. Άτυπα μεν, αλλά έρχονται από όλη την Ελλάδα και ζητάνε την αραπίνα. Σε κάποια φάση θα το επισημοποιήσουμε κιόλας για να γίνει το σήμα κατατεθέν της Δράμας»

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ

Από την Κυριακή 10 έως την Τρίτη 12 Μαΐου 2026 πραγματοποιείται στη Δράμα, το 27ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ζαχαροπλαστών. Για τρεις ημέρες η καρδιά της Ελληνικής ζαχαροπλαστικής χτυπά στη Δράμα μέσα από ένα πρόγραμμα δράσεων το οποίο αναδεικνύει την εξωστρέφεια, την ποιότητα και την καινοτομία του Έλληνα ζαχαροπλάστη. Παράλληλα, οι εργασίες του συνεδρίου αποτελούν έναν χώρο γόνιμου διαλόγου, ανταλλαγής γνώσης και επαγγελματικής εξέλιξης.

Στο πλαίσιο των τριήμερων εκδηλώσεων, το απόγευμα της Κυριακής 10 Μαΐου 2026 πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος στο συνεδριακό κέντρο του Επιμελητήριου Δράμας. Οι κεντρικές εργασίες του συνεδρίου διεξάγονται σήμερα Δευτέρα 11 Μαΐου 2026, στο ξενοδοχείο ΚΟΥΡΟΣ. Οι θεματικές ενότητες του συνεδρίου έχουν ως εξής: «Επιχειρηματικότητα, οργάνωση και τεχνολογία στη σύγχρονη ζαχαροπλαστική», «Αξία προϊόντος και ποιότητα: Από το κακάο στη δημιουργία», «Ταυτότητα, επικοινωνία και ασφάλεια στη σύγχρονη επιχείρηση». Η τρίτη ημέρα του συνεδρίου, αύριο Τρίτη 12 Μαΐου, περιλαμβάνει πολιτιστικό και οινοτουριστικό πρόγραμμα.

Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Ομοσπονδία Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος και το Σωματείο Ζαχαροπλαστών Ν. Δράμας, σε συνεργασία με τον Δήμο Δράμας, την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας και το Επιμελητήριο Δράμας.

«Τα προβλήματα του κλάδου είναι προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι μας στην αγορά»

Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του Σωματείου Ζαχαροπλαστών Ν. Δράμας κ. Καλλίνικος Καραχριστιανίδης ανέφερε: «Το συνέδριο πραγματοποιείται για δεύτερη φορά στη Δράμα. Η πρώτη φορά ήταν το 2000 και τώρα, μετά από 26 χρόνια, γίνεται πάλι στη Δράμα».

Σχετικά με τα προβλήματα του κλάδου επεσήμανε: «Τα προβλήματα του κλάδου γενικά είναι προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όλοι μας στην αγορά. Ενέργεια. Ποιο σπίτι και ποια επιχείρηση δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα με την ενέργεια; Ειδικά τώρα τελευταία με τα πετρέλαια και το ρεύμα, όλοι ξέρουμε τι γίνεται. Τα εργαστήρια όλα δουλεύουν -οι φούρνοι τους- είτε με πετρέλαιο, είτε με ρεύμα, είτε με φυσικό αέριο, οπότε όλα είναι στα ύψη. Κόστος πρώτων υλών: Συνεχώς ανεβαίνουν και εμείς δεν μπορούμε να ανεβάσουμε τιμές, γιατί ο κόσμος “ζορίζεται”. Δεν είναι εύκολο να ανεβάσεις τις τιμές. Δεν θα έχεις αγοραστικό κοινό μετά. Οπότε απορροφούμε όλες αυτές τις αυξήσεις, με αποτέλεσμα όλες οι επιχειρήσεις να δυσκολεύονται και τελικά πολλές να κλείνουν κιόλας».

Για την εικόνα του κλάδου σε τοπικό επίπεδο, ο κ. Καραχριστιανίδης σημείωσε: «Προς το παρόν αντέχει. Βέβαια, η Δράμα είναι -μπορώ να πω- μια “πονεμένη” πόλη. Δεν έχει εργοστάσια, δεν έχει δουλειές, έχει υψηλό δείκτη ανεργίας. Εγώ τη λέω “μια πόλη συνταξιούχων και δημοσίων υπαλλήλων”. Οπότε δεν έχουν να ξοδέψουν λεφτά. Δηλαδή, το γλυκό πλέον έχει καταντήσει ένα είδος πολυτελείας, μπορώ να πω».

Ο κ. Καραχριστιανίδης διευκρίνισε ότι στο σωματείο της Δράμας είναι εγγεγραμμένες περίπου 25 επιχειρήσεις, ένας αριθμός ο οποίος παραμένει σταθερός σε γενικές γραμμές.  Όσον αφορά το ερώτημα εάν υπάρχει μέλλον στο επάγγελμα του ζαχαροπλάστη στη Δράμα, είπε: «Τα προβλήματα είναι πολλά. Αλλά αν έχεις καθαρό μυαλό, αν έχεις όρεξη για δουλειά, μπορείς να κάνεις πράγματα». «Δύσκολο επάγγελμα δεν είναι. Είναι επάγγελμα με πολλές ώρες. Ειδικά αν είσαι και ιδιοκτήτης-επιχειρηματίας, δεν έχεις ούτε Σαββατοκύριακα, δεν έχεις ούτε γιορτές, δεν έχεις ούτε άδειες. Δουλεύεις από το πρωί μέχρι το βράδυ, μπορώ να πω», πρόσθεσε.

Σχετικά με τα αιτήματα του κλάδου, ο κ. Καραχριστιανίδης είπε ότι είναι το ενεργειακό, το εργασιακό και το φορολογικό. Συγκεκριμένα, επεσήμανε: «Πρώτα από όλα είναι το ενεργειακό. Να δοθούν επιδοτήσεις στην ενέργεια. Είναι το εργασιακό σε σχέση με τους υπαλλήλους. Δηλαδή, συνέχεια γίνονται αυξήσεις στους μισθούς —και καλά γίνονται οι αυξήσεις στους μισθούς— αλλά δώσε κάποια κίνητρα και στις επιχειρήσεις. Ας πούμε, να μειωθεί λίγο το ασφαλιστικό κόστος για να διευκολυνθούν και οι επιχειρήσεις να προσλάβουν κι άλλο προσωπικό. Η φορολογία. Το τεκμαρτό σίγουρα μας επηρεάζει και νομίζω ότι είναι ένας άδικος φόρος. Δηλαδή, βγάζεις-δε βγάζεις, πρέπει να πληρώσεις. Αν δούμε τη φορολογία να μειωθεί λίγο, το τεκμαρτό κάπως να διορθωθεί, νομίζω ότι θα είμαστε πολύ καλύτερα».

Τέλος, σχετικά με το γλυκό αραπίνα, ο Πρόεδρος των ζαχαροπλαστών της Δράμας ανέφερε: «Η αραπίνα φτιάχνεται από το 1974 και μετά. Δημιουργήθηκε στη Δράμα, από εδώ ξεκίνησε, στην επιστράτευση, για να σιτιστούν οι επίστρατοι που ήταν στη Δράμα. Από εκεί και πέρα προχώρησε, πλέον χαρακτηρίζεται το γλυκό της Δράμας. Άτυπα μεν, αλλά έρχονται από όλη την Ελλάδα και ζητάνε την αραπίνα. Και σε κάποια φάση φυσικά θα το επισημοποιήσουμε κιόλας για να γίνει το σήμα κατατεθέν της Δράμας».

 

«Κρατάμε τις τιμές όσο μπορούμε»

Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος κ. Ιωάννης Γλύκος σημείωσε: «Είναι ένα συνέδριο το οποίο γίνεται κάθε δύο χρόνια και βοηθάει πάρα πολύ τον κλάδο για να δούμε τις καινούργιες τάσεις στη ζαχαροπλαστική και τα προβλήματα που υπάρχουν στον κλάδο. Δυστυχώς είναι πάρα πολλά τα προβλήματα, έχουμε πάρα πολλά θέματα να λύσουμε».

Για την πορεία του κλάδου, ο κ. Γλύκος είπε: «Η πορεία του κλάδου, δόξα τω Θεώ, πάμε καλά, αλλά είναι τόσα πολλά τα έξοδα τα οποία ταλανίζουν τις επιχειρήσεις που δεν μπορούμε να πάρουμε ανάσα. Έχουμε γίνει φοροεισπράκτορες. Ευτυχώς που έχουμε δουλειά. Αν δεν είχαμε και δουλειά, θα κλείναμε».

«Είμαστε ήσυχος κλάδος γιατί προσπαθούμε και λύνουμε τα προβλήματά μας πριν δημιουργηθούν. Δεν έχουμε και αντιπαραθέσεις πολλές. Κοιτάμε τη δουλειά μας, κοιτάμε να είμαστε σωστοί προς τους καταναλωτές και να είμαστε σωστοί στον κόσμο, κρατάμε τις τιμές όσο μπορούμε για να μπορούν να έρχονται και να παίρνουν τα προϊόντα μας οι πελάτες», πρόσθεσε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος.