
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟ ΓΕΩΡΓΙΟ ΔΑΝΙΗΛ
«Αν κάνουμε καλά τη δουλειά μας, δεν θα πρέπει να φοβόμαστε»
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδήλωση παρουσίασης των διατάξεων του νέου πειθαρχικού δικαίου (ν. 5225/25) διοργάνωσε, την Τετάρτη 29 Απριλίου 2026, ο Σύλλογος Δημοτικών Υπαλλήλων Νομού Δράμας, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας. Ομιλητής ήταν ο κ. Γεώργιος Δανιήλ, δικηγόρος με ΜΔΕ Δημοσίου Δικαίου.
Σε δηλώσεις του ο κ. Δανιήλ ανέφερε ότι «το πειθαρχικό δίκαιο άλλαξε τον Σεπτέμβριο του 2025, με έναρξη ισχύος για τις περισσότερες διατάξεις από την 1/1/2026» και πρόσθεσε: «Πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι τρομοκρατήθηκαν, γιατί μπήκαν πολλά καινούργια πράγματα.
Σχετικά με τις αλλαγές που έχουν επέλθει, ο κ. Δανιήλ σημείωσε: «Το καθεστώς της αργίας έχει διευρυνθεί σε πολλές περιπτώσεις. Αν κάποιος δημόσιος υπάλληλος κατηγορηθεί για κακούργημα, βγαίνει σε αργία υποχρεωτικά και θα ξαναγυρίσει όταν τελειώσει τελεσιδίκως η δίκη. Στα πλημμελήματα αυτό δεν ήταν πρόβλημα, αλλά στα κακουργήματα, που γνωρίζετε τους ρυθμούς της Δικαιοσύνης, χρειάζονται πολλά χρόνια». «Φανταστείτε έναν άνθρωπο, να τον κατηγορήσουν ότι “έφαγε” λεφτά από το ταμείο και να μπορεί να ξαναγυρίσει στη δουλειά του 15 χρόνια μετά. Δεν έχει νόημα δηλαδή. Αν παραπεμφθείς για κακούργημα, έχεις τελειώσει». Ακόμη, υπογράμμισε ότι με τις αλλαγές που είχαν τεθεί σε ισχύ στο πειθαρχικό δίκαιο το 2012 «επήλθε μια ισορροπία». Όπως είπε, «πριν το ’12, υπήρχε μια ατιμωρησία. Το ‘12 νομίζω ότι ήρθε μια ισορροπία, κυρίως με τα πειθαρχικά συμβούλια που είχανε μέσα δικαστή, νομικό σύμβουλο του κράτους, μεγαλόσχημο διευθυντή και τους συνδικαλιστές. Δηλαδή είχαν έτσι μια πολύ καλή σύνθεση».
Επίσης, ο κ. Δανιήλ τόνισε ότι μια άλλη αρνητικά αλλαγή αφορά την έδρα των Πειθαρχικών Συμβουλίων, η οποία βρίσκεται μόνο στην Αθήνα, ενώ αυτά θα απαρτίζονται από νομικούς συμβούλους του κράτους. Όπως εξήγησε αυτό συνεπάγεται επιπλέον έξοδα. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Δανιήλ, δεν υπάρχει δευτεροβάθμιο όργανο. Συγκεκριμένα, επεσήμανε: «Θα μπορείς να κάνεις ένσταση αν σε τιμωρήσει ο Δήμαρχός σου, το μονοπρόσωπο όργανο, ενώπιον του συμβουλίου, αλλά αυτή η απόφαση του συμβουλίου δεν υπόκειται πλέον σε ένσταση. Πρέπει να πας στα δικαστήρια. Τι σημαίνει αυτό; Πάλι έξοδα».
«Έχουν προσθέσει αδικήματα τα οποία μπορεί να κάνει ο καθένας»
Ακόμη, ο κ. Δανιήλ σημείωσε ότι «συνήθως οι αλλαγές στο πειθαρχικό που τρομάζουν βρίσκονται εκτός πειθαρχικού δικαίου» και πρόσθεσε ότι υπάρχουν πλέον περισσότερα αδικήματα που έχουν ως συνέπεια την απόλυση, ενώ στο παρελθόν αυτά ήταν πέντε-έξι αδικήματα. «Τώρα έχουν προσθέσει αδικήματα τα οποία μπορεί να κάνει ο καθένας», υπογράμμισε ο κ. Δανιήλ και συνέχισε: «Λέει ας πούμε τα αδικήματα περί ναρκωτικών. Δεν λέει εμπορίας ναρκωτικών. Λέει εγκλήματα περί όπλων. Δεν λέει εμπορίας όπλων. Είχα υπόθεση με έναν τύπο που τον πιάσανε γιατί είχε πιστόλι με καψούλια για το Πάσχα. Ή λέει δύο φορές συκοφαντική δυσφήμιση. Στα μισά διαζύγια ο ένας σύζυγος κατηγορεί τον άλλον για συκοφαντική δυσφήμηση. Αυτά όλα πλέον θα σε απολύουν. Θα σε οδηγούν στην απόλυση. Σε αυτά κυρίως πρέπει να είναι προσεκτικοί και όχι τόσο στα πειθαρχικά αδικήματα».
Όσον αφορά την αξιολόγηση, ο κ. Δανιήλ σημείωσε: «Τρομάξανε με την αξιολόγηση που αρνείται ο κόσμος και βάλανε ότι αν δύο φορές αρνηθείς την αξιολόγηση, θα είναι από τα αδικήματα που μπορεί να σε οδηγήσουν στην απόλυση πλέον. Δηλαδή, είναι κάποια πειθαρχικά αδικήματα που μπορούν να σε οδηγήσουν σε παύση. Το βάλανε κι αυτό μέσα. Δηλαδή, δύο φορές να αρνηθώ την αξιολόγηση, να με διώξεις; Είναι υπερβολές, αλλά το βάλανε κι αυτό».
«Τα πάντα να ελέγχονται»
Ο κ. Δανιήλ τόνισε ότι «έχουν ζορίσει πολύ τα πράγματα» και πρόσθεσε: «Οι νόμοι δεν πρέπει να αλλάζουν τη συμπεριφορά μας. Αυτό είναι το μήνυμα. Δηλαδή, τώρα είναι αυστηρότερος ο νόμος, δεν σημαίνει ότι εμείς θα γίνουμε πιο φοβισμένοι ή οτιδήποτε άλλο. Αν κάνουμε καλά τη δουλειά μας, δεν θα πρέπει να φοβόμαστε. Το αν θα μας τύχει μια… ατυχία, θα πρέπει να κοιτάξουμε με κάθε τρόπο να είμαστε καλά με τους προϊσταμένους μας, με τους πειθαρχικούς προϊσταμένους μας δηλαδή, ούτως ώστε να σταματήσει αυτό το πράγμα ενδοϋπηρεσιακά και να μη φύγει παραπέρα.
Και μια συμβουλή που δίνω εγώ είναι τα πάντα να ελέγχονται. Δηλαδή, δεν μπορεί να κάνει ένας πολίτης μια καταγγελία και εσύ να τη βάζεις στο συρτάρι. Είναι καλύτερα να περάσεις από μια ΕΔΕ (Ένορκη Διοικητική Εξέταση), από έναν έλεγχο και να βγεις καθαρός. Αν είσαι καθαρός, γιατί να μη γίνει μια ΕΔΕ ή ένας έλεγχος; Εγώ αυτή τη συμβουλή δίνω. Δηλαδή να μη φοβούνται τον έλεγχο τον πειθαρχικό, γιατί ο πειθαρχικός έλεγχος δεν σημαίνει και πειθαρχική δίωξη. Αν το ‘χεις κάνει, να διωχθείς. Αλλά αν είσαι αθώος, δεν μπορείς να ρίχνεις τις καταγγελίες των πολιτών στα συρτάρια και να τις κρύβεις. Καλύτερα να το ψάξεις και να πεις ότι το ψάξαμε και είναι καθαρός».
«Φοβούνται και οι Δήμαρχοι, γιατί και οι Δήμαρχοι περνάνε πειθαρχικό»
Τέλος, όσον αφορά την στάση των αιρετών, μετά τις αλλαγές στο πειθαρχικό δίκαιο, ο κ. Δανιήλ ανέφερε: «Φοβούνται και οι Δήμαρχοι, γιατί και οι Δήμαρχοι περνάνε πειθαρχικό. Στην έννοια του δημοσίου υπαλλήλου ανήκει και ο Δήμαρχος και οι Αντιδήμαρχοι. Απλά το πειθαρχικό τους είναι στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Ουσιαστικά πλήττονται όλοι από πάνω μέχρι κάτω. Είναι και οι ίδιοι δημόσιοι υπάλληλοι, στην έννοια του δημοσίου λειτουργού είναι και οι εκλεγμένοι, δεν είναι μόνο οι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι».

