ΑΡΘΡΟ

Του Παν. Χατζηγεωργίου

Δικηγόρου

Συντονιστή Νέας Αριστεράς Δράμας

Το πρώτο το έγραψε ο Βάρναλης. Το τραγούδησε ο Ξυλούρης. Παραμένει επίκαιρο. Αν ξυπνήσει ο κυρ Παντελής, θα ‘ρθει ανάποδα ο ντουνιάς. Το δεύτερο, αν είναι δυνατόν, το είπε ο σχεδόν τρισεκατομμυριούχος Μάσκ! Και το τρίτο, άκουσον – άκουσον, ο Λάρι Φινκ, ο και Διευθύνων Σύμβουλος της Black Rock. Της τράπεζας στυλοβάτη του Καζινοκαπιταλισμού.

Τι πάθανε ξαφνικά αυτοί οι ολιγάρχες, που καθορίζουν τις ζωές μας; Τους έπιασε ο πόνος για τα δεινά του λαουτζίκου; Τους κατέλαβε σοσιαλμανία; Είδαν το φως το αληθινό; Πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι είλωτας; Πως το σύστημα κινδυνεύει; Τώρα που είναι στο απόγειό του; Στη φάση του γκαγκστερικού ιμπεριαλισμού;

Από την αρχαιότητα υπήρχαν μάντεις. Προφήτες. Όπως και ψευδοπροφήτες. Άντε να καταλάβεις ποιοι είναι ορίτζιναλ. Να πάρεις τα μέτρα σου. Ο Μαρξ μας είχε πει πως ο καπιταλισμός νομοτελειακά θα καταρρεύσει. Φαίνονταν τότε πως παραπαίει. Αποδείχθηκε χαλκέντερος. Κυριάρχησε. Και ο γαμπρός του ο Πωλ Λαφάργκ είχε πει, πως οι άνθρωποι θα φτάσουν να δουλεύουν μόνο 3 ώρες. Και για χρόνια από τις 15 και βάλε ώρες εργασίας φτάσαμε στο 8ωρο και στο 5νθήμερο. Και τώρα ξαναπάμε στο 13ωρο και στο 6ήμερο.

Ο Φουκουγιάμα πριν λίγα χρόνια διακήρυξε το τέλος της Ιστορίας. Την οριστική επικράτηση του Καπιταλισμού και της Φιλελεύθερης Δημοκρατίας. Έπεσε έξω. Το σύστημα είναι φαινομενικά πανίσχυρο. Αλλά οι φιλελεύθερες δημοκρατίες ρέπουν προς το Φασισμό. Και ο καπιταλισμός κλυδωνίζεται.

Προ ημερών στο Νταβός ο Έλον Μασκ μας είπε πως σε λίγα χρόνια δεν θα χρειάζεται καν να δουλεύουμε. Μόνο όσοι θέλουν από χόμπι. Και το πιστεύει. Και το εφαρμόζει. Στα τέλη του 2022 απέλυσε με τουίτ χιλιάδες εργαζόμενους στο Twitter. Και όταν ανέλαβε πέρυσι την Κυβερνητική Αποδοτικότητα της Διοίκησης Τραμπ απέλυσε πάνω από 100.000 ομοσπονδιακούς υπαλλήλους. Και η Amazon το 2023 είχε απολύσει 27.000. Πέρυσι τον Οκτώβριο 14.000. Και προχθές άλλους 16.000. Όχι μόνο τα πιστεύουν. Αλλά τα κάνουν κιόλας.

Τι χρείαν έχομεν εργαζομένων; Σε εργοστάσιο στην Κίνα δουλεύουν 24ωρο και επταήμερο χιλιάδες αργαλειοί υπό την επίβλεψη της Τ.Ν. Δίχως ούτε έναν εργαζόμενο, διευθυντή, προϊστάμενο. Δίχως ένσημα και ασφάλιση και μισθό. Μόνο κέρδη και υπερκέρδη. Σε λίγα χρόνια στις ΗΠΑ πάνω από το 30% των επιχειρήσεων θα απασχολούν μόνο ρομπότ. Ο Μασκ μας διαβεβαίωσε, πως σε λίγα χρόνια τα ρομπότ θα είναι περισσότερα από τους ανθρώπους.

Δεν μας λένε όμως όλοι αυτοί οι ψευδομάντεις, που προφητεύουν και πάλι την πλήρη επικράτηση του Καπιταλισμού, πως θα ζήσουν τα δισεκατομμύρια των ανθρώπων, που θα βρεθούν στο δρόμο. Που θα θέλουν να εργαστούν. Για να ζήσουν. Και δεν θα βρίσκουν δουλειά. Με επιδόματα πείνας; Ίσα – ίσα για να έχουν τα προς το ζην; Αν θα έχουν κι αυτά. Και το θέμα είναι απλά η επιβίωση, αν υποτεθεί ότι μπορεί να γίνει; Όχι η αξιοβίωτη ζωή;

Και δεν υπάρχει κανένας Λένιν για να σαλπίσει Επανάσταση. Κανένας Τσε για να ηγηθεί της εξέγερσης των εξαθλιωμένων. Όλοι ενσωματωμένοι στο σύστημα. Βολεμένοι, υποτακτικοί ή απαθείς. Και αισθάνεται ο Καπιταλισμός πανίσχυρος. Βασιλιάς στο διηνεκές. Είναι όμως έτσι; Γιατί μπορεί να μην έχουμε σήμερα Λένιν και Τσε, αλλά υπάρχουν κάποιοι, που αλλιώς τα προφητεύουν. Όπως ο Λάρι Φινκ της Black Rock. Που είπε στο Νταβός και σε αυτούς τους μεγαλόσχημους ελιτίστες που καθορίζουν τις τύχες του κόσμου:

«Το σύστημα εδώ και 30 χρόνια δεν έχει δώσει τίποτε στο κοινό… Η Τ.Ν. έρχεται να καταπιεί τους υπαλλήλους γραφείου… προετοιμαστείτε για την τελευταία μεγάλη καταστροφή του καπιταλισμού!… από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989 έχει δημιουργηθεί ο μεγαλύτερος πλούτος στην ιστορία… που κατέληξε στις τσέπες μιας μικρής μειοψηφίας… καμία κοινωνία δεν μπορεί να αντέξει μια τέτοια άδικη κατανομή για πολύ. Τελικά το σύστημα θα ραγίσει… δεν μιλάω για το μέλλον. Μιλάω για το σήμερα! Η Τ.Ν. απαιτεί τεράστια, ενεργοβόρα κέντρα δεδομένων… απαιτούνται δισεκατομμύρια δολάρια… το κόστος μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας το πληρώνουμε όλοι οι καταναλωτές… Έτσι ενώ φτιάχνετε τσάι στο σπίτι, συμβάλλετε στο κόστος του συστήματος που τροφοδοτεί την τεχνητή νοημοσύνη των γιγάντιων εταιρειών…». Και τους κάλεσε αν θέλουν να αποφύγουν την καταστροφή «…να μετατρέψουμε το κοινό από θύματα σε συνεταίρους σε αυτό τον νέο πλούτο. Διαφορετικά ο θυμός που προκαλείται από αυτή την αδικία θα κατακλύσει τον κόσμο».

Εντάξει ο άνθρωπος δεν έγινε ξαφνικά Κομμουνιστής. Τους είπε απλά, πως αν θέλουν να διασωθεί ο Καπιταλισμός και να διαφυλάξουν τα προνόμια τους, να βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους. Να αφήσουν λίγα ψίχουλα να πέσουν από το τραπέζι για τους πεινασμένους, τους άστεγους, τους άνεργους. Φοβάται όμως πως δεν θα το κάνουν. Γιατί οι καπιταλιστές αν δεν έχουν αντίπαλο δέος, δεν θα δεχτούν δίκαιη κατανομή του πλούτου. Και σήμερα δεν έχουν. Δεν υπάρχει ούτε Σοβιετική Ένωση. Ούτε επαναστατικά κινήματα. Ούτε λαϊκά μέτωπα προοδευτικών δυνάμεων.

Δεν πρόκειται για το άδηλο και δυστοπικό μέλλον. Πρόκειται για το ήδη εφιαλτικό παρόν. Και όσο οι προοδευτικές δυνάμεις θα αναλώνονται σε εσωπαραταξιακές και εσωκομματικές κλωτσοπατινάδες, οι ολιγάρχες θα συνεχίζουν το ανίερο έργο τους. Βυθίζοντας την ανθρωπότητα σε ακόμη μεγαλύτερη δυστυχία.

Είναι αλήθεια. Ο κυρ Παντελής για να ξυπνήσει, πρέπει να πιστέψει σε έναν καλύτερο κόσμο. Ζητά και δικαίως αξιόπιστη εναλλακτική προοδευτική πρόταση.