ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΛΗΘΟΥΣ ΚΟΣΜΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ» ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΜΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ»

 

Έκθεση φωτογραφίας του γνωστού σε παγκόσμιο επίπεδο φωτογράφου κ. Ρόμπερτ Μακέιμπ (Robert McCabe) με τίτλο «Αναμνήσεις από το Αιγαίο» φιλοξενείται στον πολυχώρο πολιτισμού της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «ΚΥΚΛΩΨ».

Η έκθεση περιλαμβάνει 80 εκτυπώσεις φωτογραφιών του κ. Μακέιμπ, οι οποίες επιλέχθηκαν από τον ίδιο για να παρουσιαστούν στην έκθεση της Δράμας. Οι φωτογραφίες, από τις οποίες οι 60 είναι ασπρόμαυρες και οι 20 έγχρωμες, έχουν τραβηχτεί από τη δεκαετία του 1950 έως και το 1980. Μέσα από το υλικό της έκθεσης παρουσιάζεται ένα Αιγαίο που δεν υπάρχει πια, καθώς αποτυπώνεται ένας κόσμος εντελώς διαφορετικός από την εικόνα των τελευταίων δεκαετιών, πριν από την έκρηξη του τουρισμού και της τεχνολογίας. Στις φωτογραφίες παρουσιάζονται κυρίως καθημερινές στιγμές των κατοίκων των νησιών, οι οποίοι ήταν μεν φτωχοί, αλλά ζούσαν με αξιοπρέπεια και ήταν γεμάτοι με πάθος για επιβίωση. Ουσιαστικά, ο φωτογραφικός φακός του κ. Μακέιμπ διατήρησε εικόνες των νησιών από εποχές που αυτονόητα τη σημερινή εποχή αγαθά όπως είναι ο ηλεκτρισμός, το τρεχούμενο νερό και η τηλεφωνία, δεν υπήρχαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι τια την προσφορά του στη χώρα, ο κ. Μακέιμπ έγινε τιμητικά Έλληνας πολίτης.

Η έκθεση φωτογραφίας θα διαρκέσει έως τις 28 Σεπτεμβρίου 2025 και το ωράριο λειτουργίας είναι Πέμπτη έως Κυριακή, 11.00-14.00 και 18.00-21.30. Είσοδος ελεύθερη.

Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα του Σαββάτου 10 Μαΐου παρουσία πλήθους κόσμου, καθώς και του ίδιου του κ. Μακέιμπ, ο οποίος μάλιστα επισκέφτηκε για πρώτη φορά τη Δράμα. Για την έκθεση μίλησαν ο κ. Κυριάκος Συφιλτζόγλου, στέλεχος της ΑΜΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ», η κ. Μαργαρίτα Πουρνάρα, δημοσιογράφος της εφημερίδας «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», και ο ίδιος ο κ. Μακέιμπ.

Σχετικά με την έκθεση, ο κ. Συφιλτζόγλου δήλωσε: «Έχουμε την ιδιαίτερη χαρά και τιμή να έχουμε την έκθεση με τίτλο “Αναμνήσεις από το Αιγαίο” του Ρόμπερτ Μακέιμπ. Ένας πολύ σημαντικός Αμερικανός φωτογράφος που έχει ταυτίσει τη ζωή του και το έργο του κατ’ εξοχήν με την Ελλάδα. Φανταστείτε ότι πάνω από 65 χρόνια φωτογραφίζει κυρίως το Αιγαίο, αλλά και όχι μόνο. Κατάφερε ουσιαστικά να σώσει έναν χαμένο παράδεισο, κυρίως με το Αιγαίο, που εμείς φιλοξενούμε, μια αυθεντικότητα που πλέον με τον τουρισμό και με άλλα πράγματα, έχει αλλοιωθεί. Ένας άνθρωπος που γενικά προώθησε τον Ελληνικό πολιτισμό, πολύ γνωστός φιλέλληνας. Μέχρι που τιμητικά απέκτησε και την Ελληνική ιθαγένεια πριν από πέντε χρόνια. με πάρα πολλά λευκώματα που αφορούν την Ελλάδα και μεγάλη συμβολή όσον αφορά βιβλιοθήκες, ιδρύματα και αρχαιολογική υπηρεσία».

Μιλώντας στα τοπικά Μ.Μ.Ε. η κ. Πουρνάρα σημείωσε: «Είναι πάρα πολύ ευτυχής συγκυρία ότι δύο άνθρωποι που έχουν την ίδια ηλικία, ο κ. Άρης Θεοδωρίδης, γεννημένος τον Ιούλιο του 1934, φιλοξενεί τον κ. Ρόμπερτ Μακέιμπ, γεννημένο τον Ιούνιο του 1934. Δύο άνθρωποι συνομήλικοι, λοιπόν, συναντιούνται μέσα από μια έκθεση. Ένας φωτογράφος και ένας ευεργέτης μιας πόλης. Είναι για μένα πάρα πολύ συγκινητικό το ότι ενώ ο Μακέιμπ από το 1954 που ήρθε στην Ελλάδα, σε ηλικία 20 χρονών, έχει γυρίσει κάθε γωνιά του Ελληνισμού κυριολεκτικά, είχε αφήσει απ’ έξω την περιοχή της Καβάλας και της Δράμας. Ήδη έχει ενθουσιαστεί. Την γνωρίζει τη Δράμα τελευταία, αλλά νομίζω ότι θα την αγαπήσει με την ίδια δύναμη και τον ίδιο ενθουσιασμό που αγάπησε και τα άλλα μέρη της πατρίδας μας».

Για τους λόγους που οι Δραμινοί αξίζει να επισκεφτούν τη συγκεκριμένη έκθεση, η κ. Πουρνάρα επεσήμανε: «Ο Μακέιμπ πρόλαβε την Ελλάδα στην πιο αγνή της μορφή. Δηλαδή όταν πήγε στη Σαντορίνη στα μέσα της δεκαετίας του ’50 δεν υπήρχε καν η έννοια του τουρισμού. Νομίζω ότι όλο το νησί είχε 6 τουρίστες, αν δεν κάνω λάθος. Οπότε είδε την πατρίδα μας να αλλάζει, να αλλάζει δραματικά, το ελληνικό τοπίο να αλλάζει δραματικά και οι φωτογραφίες που θα δουν οι Δραμινοί σε αυτή την έκθεση τεκμηριώνουν τις αλλαγές. Τώρα αν δει κάποιος το ποτήρι μισοάδειο, θα πει ότι χάσαμε ένα πολύ μεγάλο μέρος της αγνότητας που είχε κάποτε η Ελλάδα και ως προς την φιλοξενία και ως προς το τι ήταν δομημένο, τι δεν ήταν δομημένο κλπ. Όμως, αν ρωτήσει κανείς τον ίδιο τον Μακέιμπ –κι εγώ τον έχω ρωτήσει πάρα πολλές φορές-, θεωρεί ότι γνώρισε μια φτωχή χώρα με πολύ αξιοπρεπείς κατοίκους που πάλευαν και ήταν άνθρωποι του μόχθου και ότι μέσα σε αυτά τα χρόνια, η Ελλάδα ναι μεν έχασε κάτι, αλλά κέρδισε και κάτι άλλο, που λέγεται ευμάρεια, κοινωνική ένταξη, συμπερίληψη. Όλα αυτά τα πράγματα δεν μπορείς να μην τα βάλεις, στο ίδιο σύνολο, στο ίδιο πηλίκο. Οπότε νομίζω ότι είναι μια έκθεση που θα ταξιδέψει τους Δραμινούς σε μια εποχή και σε έναν χώρο που λέγεται Ελλάδα, που είναι το ’50, το ’60, το ’70 και το ’80 οι τελευταίες φωνογραφίες. Πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ ωραίο το γεγονός ότι θα γνωρίσουν επιτέλους από κοντά έναν από τους σπουδαιότερους εν ζωή φωτογράφους παγκοσμίως».

Τέλος, ο κ. Μακέιμπ, στις δηλώσεις του, ανέφερε: «Είχαμε μια υπέροχη περιοδεία στην περιοχή με τον Κώστα Βιδάκη. Έρχομαι στην Ελλάδα για 70 χρόνια. Ποτέ δεν είχα επισκεφτεί τη Δράμα κατά το παρελθόν. Έχω πάει από την Κέρκυρα και τη Ζάκυνθο μέχρι το Καστελόριζο και από τα νησιά νότια της Κρήτης μέχρι την Ήπειρο, αλλά ποτέ δεν είχα βρεθεί στη Δράμα. Είμαι πολύ χαρούμενος για την επίσκεψη μου και είμαι βέβαιος ότι θα ξανάρθω σύντομα και συχνά. Είμαι ευγνώμων προς τον Κώστα Βιδάκη που διοργάνωσε αυτή την τόσο όμορφη έκθεση. Πιστεύω ότι είναι μια από τις πιο επαγγελματικά στημένες εκθέσεις που έχουν γίνει με έργα μου. Είμαι πανευτυχής για αυτό».