ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΡΙΜΝΑ ΠΟΝΤΙΩΝ ΚΥΡΙΩΝ ΔΡΑΜΑΣ, ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΧΟΡΕΥΤΩΝ Ν. ΔΡΑΜΑΣ «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ» ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΟΝΤΙΩΝ «ΑΚΡΙΤΕΣ ΝΕΑΣ ΚΡΩΜΝΗΣ» ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΕΣ ΤΟΥΣ Γ. ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟ ΚΑΙ Γ. ΤΣΑΝΑΣΙΔΗ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδήλωση για τη μουσική παράδοση του Πόντου διοργάνωσαν τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2018, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δήμου Δράμας, η Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας, η Ένωση Χορευτών Ν. Δράμας «Πυρρίχιος» και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης». Ομιλητές στην εκδήλωση, την οποία παρακολούθησε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ.κ. Παύλος, ήταν ο κ. Γεώργιος Χατζόπουλος, φιλόλογος-συγγραφέας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Το Δημοτικό Τραγούδι του Πόντου και η σχέση του με την Αρχαία Ελληνική ποίηση (Όμηρος-Τραγωδία)» και ο κ. ο Γιάννης Τσανασίδης, Μουσικολόγος, Ιστορικός, Ερευνητής, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η Μουσική παράδοση του Πόντου, Λυράρηδες της Δράμας γεννημένοι πριν το 1920».
Σε δηλώσεις του στα τοπικά Μ.Μ.Ε., ο κ. Χατζόπουλος, ο οποίος επέλεξε για την εισήγησή του δημοτικά τραγούδια του Πόντου, τα οποία ονομάζονται παραλογές, επεσήμανε ότι πρόκειται για «μικρές τραγωδίες, στις οποίες κυριαρχεί ο έντονος διάλογος, αλλά εκεί συναντάμε πολλά κοινά στοιχεία μεταξύ της αρχαίας ελληνικής ποίησης, του Ομήρου συγκεκριμένα και των τραγωδιών». Απαντώντας στο ερώτημα πώς είναι δυνατόν ο Πόντιος τροβαδούρος να έχει συνθέσει δημοτικά τραγούδια από την αρχαία ελληνική ποίηση, ο κ. Χατζόπουλος ανέφερε: «Η εξήγηση οφείλεται στο γεγονός ότι οι ίδιες σκέψεις, οι ίδιες ιδέες, οι ίδιες αντιλήψεις και η ίδια φιλοσοφία κυριαρχούν στο DNA του Ελληνισμού. Κι επειδή οι Πόντιοι είναι ένα κομμάτι και μάλιστα όπως αυτοαποκαλούνται στα δημοτικά τραγούδια Τραντέλληνες, δεν μας ξενίζει καθόλου το γεγονός ότι βρίσκουμε αυτά τα κοινά στοιχεία».
Ο κ. Τσανασίδης, στην ομιλία του αναφέρθηκε τόσο στη μουσική παράδοση του Πόντου όσο και σε Λυράρηδες της Δράμας, οι οποίοι γεννήθηκαν πριν από το 1920. Όπως εξήγησε σε δηλώσεις του, το δεύτερο μέρος της ομιλίας του προέρχεται από επιτόπια έρευνα, «όχι μόνο για τη Δράμα, σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, τουλάχιστον σε Μακεδονία και Θράκη». Η έρευνα και καταγραφή απογόνων λυράρηδων γεννημένων πριν το 1920, έγινε από τον κ. Τσανασίδη «πέρα από συναισθηματικούς λόγους» και για «μουσικολογικούς λόγους». «Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στην τεχνική, στην καθημερινότητα, στη ζωή των ανθρώπων που ήρθαν από τον Πόντο, έπαιξαν στον Πόντο και παίξανε και στην Ελλάδα» ανέφερε ο κ. Τσανασίδης και πρόσθεσε ότι στην περιοχή της Δράμας υπάρχουν σίγουρα 8 Λυράρηδες, «αλλά και πολλά ακόμη ονόματα ανθρώπων που δεν μπόρεσα να βρω απογόνους». Οι Λυράρηδες αυτοί έζησαν κυρίως στα χωριά Αργυρούπολη, Πρασινάδα, Διπόταμα, Παρανέστι, Δεντράκια, Μαυρόβατος. «Αυτό που με ενδιέφερε ήταν να βρω πληροφορίες για τη ζωή τους, για το καλλιτεχνικό τους έργο, στίχους που συνήθιζαν να λένε, τι τραγούδια έπαιζαν», πρόσθεσε ο κ. Τσανασίδης.