Συμπληρώνοντας σχεδόν 45 χρόνια στο θεατρικό σανίδι και την τηλεόραση, η Μελίνα Μποτέλλη, μία από τις κορυφαίες ηθοποιούς της Ελλάδας, ερμηνεύει στο Θέατρο ΚΑΠΠΑ 2000 του Δήμου Θερμαϊκού στην Περαία τον Θεατρικό – Μουσικό Μονόλογο με τίτλο «Δυο γυμνά άσπρα χέρια» που η ίδια συνέγραψε και σκηνοθέτησε. Το Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023 στις 8 το βράδυ. Με Ελεύθερη Είσοδο.

Το έργο αυτό μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας ύμνος στη Μητρότητα και την Τέχνη της Μουσικής. Τα «Δυο γυμνά άσπρα χέρια» είναι το αντίδοτο στην απίστευτη βία των ημερών.

Η παράσταση αυτή ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2018 και παρ’ όλα τα εμπόδια του covid-19, ταξίδεψε και θριαμβεύει σε όλη την Ελλάδα. Από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη, από Χανιά έως Δράμα, από Ηράκλειο έως Σέρρες, από Μονεμβασιά έως Αμύνταιο, από Κέρκυρα έως Ορεστιάδα, από Γρεβενά έως Κομοτηνή, από Βόλο μέχρι Αγρίνιο. Από πρωτεύουσα, συμπρωτεύουσα και πρωτεύουσες Νομών, έως μικρές ακριτικές πόλεις της πατρίδας μας. Συγκλονίζει το κοινό, ανεξάρτητα από ηλικία, φύλο και μορφωτικό επίπεδο.

Η σπουδαία πρωταγωνίστρια, που συνέδεσε το όνομά της με μεγάλες θεατρικές και τηλεοπτικές της επιτυχίες, θα αγγίξει τις ψυχές των θεατών με τον Θεατρικό –Μουσικό της Μονόλογο «Δυο γυμνά άσπρα χέρια». Στον θαυμάσιο χώρο του θεάτρου ΚΑΠΠΑ 2000 στην Περαία του Θερμαϊκού Θεσσαλονίκης. Μία εξαίρετη πρωτοβουλία του Δημάρχου Θερμαϊκού κ. Γιώργου Τσαμασλή.

Η ευαίσθητη Αρετή στη σειρά ΑΠΩΝ της Μιρέλλας Παπαοικονόμου, η δυναμική τσιγγάνα μάνα Αφροδίτη στους ΨΙΘΥΡΟΥΣ ΚΑΡΔΙΑΣ του Μανούσου Μανουσάκη και η εμβληματική μάνα της Κρήτης, Ουρανία Σταματάκη στη σειρά ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΜΑΧΑΙΡΙΑ του Στράτου Μαρκίδη και της Υβόνης Μεταξάκη, αγκαλιάζει με τα «Δυο γυμνά άσπρα χέρια» το κοινό του Θερμαικού.

Η παράσταση είναι κατάλληλη και για παιδιά άνω των 6 ετών.

Κείμενο – Σκηνοθεσία – Φωτισμοί – Ερμηνεία: Μελίνα Μποτέλλη

Σάββατο 14 Ιανουαρίου ώρα 8 μ.μ. Είσοδος Ελεύθερη.

Βιογραφικό Μελίνας Μποτέλλη

Η Μελίνα Μποτέλλη γεννήθηκε στα Εξάρχεια της Αθήνας.

Ο πατέρας της Τριαντάφυλλος Μποτέλλης, Έλληνας της Ρουμανίας με καταγωγή από τη Μυτιλήνη, ήρθε στην Ελλάδα στις 29 Οκτωβρίου 1940 και πολέμησε στο Ελληνοαλβανικό Μέτωπο.

Η μητέρα της Φοίβη Νικολαΐδου, γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου και ήρθε στην Αθήνα με την οικογένειά της στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Και οι δύο ήταν φανατικοί φιλότεχνοι.

Ο Κύπριος παππούς της Μελής Νικολαΐδης, ανταποκριτής Κυπριακών εφημερίδων στην Αθήνα, θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της Κυπριακής λογοτεχνίας, βραβευμένος δύο φορές από το Ελληνικό κράτος με πρώτο Κρατικό βραβείο λογοτεχνίας και βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Ήταν σύμβουλος πολιτισμού του Εθνάρχη της Κύπρου Μακαρίου. Ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και Πρόεδρος στις Μαραθώνιες πορείες Ειρήνης, που έγιναν μετά τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη.

Έτσι η Μελίνα Μποτέλλη από τα παιδικά της χρόνια μαζί με τον αδερφό της Εμμανουήλ ακολουθούσαν τους γονείς τους σε θεατρικές παραστάσεις, λογοτεχνικές βραδιές και εικαστικές εκθέσεις. Η Μελίνα είχε την πλήρη στήριξη της οικογένειάς της στην καλλιτεχνική της πορεία.

Λόγω οικονομικών προβλημάτων, άρχισε να εργάζεται από τα πρώτα εφηβικά της χρόνια και επαγγελματικά από τα 14 της στο μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Έχασε πρόωρα τον πατέρα της και έτσι δεν μπόρεσε να φύγει για σπουδές στη Γαλλία, όπου λόγω του ταλέντου της,της είχε δοθεί υποτροφία. Ούτε να αρχίσει την χορευτική της καριέρα στην Όπερα της Βόννης, όπου της είχε δοθεί θέση στο μπαλέτο, από τον τότε Διευθυντή Lothar Hofgen.

1974 Απολυτήριο Λυκείου Τοσιτσείου – Αρσακείου με άριστα.

Εισαγωγή και εγγραφή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών Επιστημών.

Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, με καθηγητές τους: Μαίρη Αρώνη, Στέλιο Βόκοβιτς, Ελένη Χατζηαργύρη, Νίκο Τζόγια, Έλλη Νικολαΐδη, Στρατή Καρρά, Αλέξη Διαμαντόπουλο, Τάσο Λιγνάδη, Μαρία Χορς, Έλεν Τσουκαλά, Σπύρο Παγιατάκη, Στέφανο Βασιλειάδη.

Αριστούχος απόφοιτος (1978).

Εργάστηκε στο Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης, Αμφιθέατρο, Σκηνή κ.α. σε σκηνοθεσία των αείμνηστων μεγάλων: Κάρολου Κουν, Ζυλ Ντασέν, Γιώργου Λαζάνη, Μίμη Κουγιουμτζή, Σπύρου Ευαγγελάτου, Γιώργου Θεοδοσιάδη, Διαγόρα Χρονόπουλου, Λευτέρη Βογιατζή, Δημήτρη Έξαρχου, Βασίλη Νικολαΐδη.

Και των εξ ίσου σπουδαίων σκηνοθετών Κώστα Καζάκου, Λεωνίδα Τριβιζά, Γιώργου Μιχαλακόπουλου, Σταμάτη Φασουλή, Γιάννη Μαργαρίτη, Σωτήρη Χατζάκη και ξένων σκηνοθετών, όπως ο John Sharpe και η Jane Howell.

Έπαιξε δίπλα σε πρωταγωνιστές όλων των θεατρικών γενεών. Ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς ρόλους, δραματικούς ή κωμικούς σε εντελώς διαφορετικά είδη θεάτρου, από αρχαία τραγωδία, έως μιούζικαλ, από κλασσικό θέατρο, όπως Σαίξπηρ και Ίψεν, μέχρι επιθεώρηση του Μπόστ.

Έγινε ευρύτατα γνωστή στην Ελλάδα, με την επιτυχία των τηλεοπτικών σειρών, στις οποίες πρωταγωνίστησε. Όπως:

-«Απών» της Μιρέλλας Παπαοικονόμου-Γιώργου Κορδέλλα, (Αρετή Οικονόμου).

-«Ψίθυροι Καρδιάς» του Μανούσου Μανουσάκη, όπου ερμήνευσε τον ρόλο της τσιγγάνας Αφροδίτης (μάνα της Ερατούς).

-«Ακροβατώντας» του Στράτου Μακρίδη σε σκηνοθεσία του ίδιου και του Μάριου Ρετσίλα.

-«Της αγάπης μαχαιριά» του Στράτου Μαρκίδη στο ρόλο της χαρακτηριστικής κρητικιάς μάνας (Ουρανία Σταματάκη).

-«Χωρίς Όρια» του Στράτου Μαρκίδη.

Σπούδασε κλασσικό και σύγχρονο χορό με καθηγητές τους:

Λεωνίδα Ντεπιάν, Λεωνίδα Ερενίδη, Γιάννη Μέτση, Θάλεια Ανωμερίτου, Ολυμπία Γελοδάρη, Terry Sleigny, Τίμο Παππά, Ντιάνα Θεοδωρίδου, Ελίζα Πάλλη.

Επαγγελματίας χορεύτρια από τα 14 της χρόνια στο μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Κλασσικού Μπαλέτου του Λεό Ντε Πιαν και στο Πειραματικό Μπαλέτο του Γιάννη Μέτση.

Διπλωματούχος καθηγήτρια χορού (1975).

Δίδαξε σε σχολές Μπαλέτου και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης (1980-1990), όπου και επιμελήθηκε χορογραφίες παραστάσεων, όπως «Ειρήνη» και «Οδυσσέα γύρισε σπίτι».

Έχει κάνει μαθήματα τραγουδιού με τους καθηγητές Κική Μορφονιού, Έλλη Νικολαϊδη, Φραγκίσκο Βουτσίνο και θεωρητικών στο Athenaeum.

Έχει πάρει μέρος σε συναυλίες, ρεσιτάλ τραγουδιού και σε δεκάδες ραδιοφωνικές εκπομπές.

Ήταν η πρώτη που δημιούργησε μουσικές – θεατρικές παραστάσεις (συγγραφή, επιλογή κειμένων και τραγουδιών) και ένα πολύ προσωπικό στυλ ερμηνείας:

-«Ή Γυναίκα και το Πιάνο», σε σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή, με τον μαέστρο Διαμαντή Διαμαντόπουλο στο πιάνο, που παρουσιάστηκε στο θέατρο Κολεγίου Αθηνών τον Οκτώβριο του 1991.

-«Στων Κεριών το Φως» με τον κιθαρίστα Μιχάλη Σουρβίνο (1999) που παίχτηκε στην αίθουσα συναυλιών «Atheaneum – Μαρία Κάλλας», στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», σε Δήμους της Αττικής, σε 80 πόλεις της Ελλάδας, και σε πόλεις της Κύπρου με πάνω από 200 παραστάσεις και ξαναπαρουσιάζεται από το 2015

-«Ο Άνθρωπός μου» από το 2001 με τον κιθαρίστα Μιχάλη Σουρβίνο, τον πιανίστα και τενόρο Γιάννη Φίνα, τον βαρύτονο Κωστή Ρασιδάκι, που παρουσιάστηκε στην Ελλάδα και την Κύπρο με μεγάλη επιτυχία.

Διαμόρφωση της ίδιας παράστασης είναι:

-«Η Κυρία και οι Πιανίστες» με τους δίδυμους πιανίστες Γιάννη & Τάκη Φίνα.

-«Πάμε μια Βόλτα στο Φεγγάρι», αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι, με τον πιανίστα Γιάννη Φίνα από το 2005 και την πιανίστα Γιάννα Λύκοβα από το 2010 σε δεκάδες παραστάσεις.

-«Στίχοι και μουσικές εξαίσιες», αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Καβάφη με τον Γιάννη Φίνα στο πιάνο, από το 2006

-«Ο ουρανός θα γίνει πιο γαλανός», αφιέρωμα στον Σταύρο Ξαρχάκο με τους Γρηγόρη & Πέτρο Παπαεμμανουήλ, τη Γιάννα Λύκοβα στο πιάνο και τον Άγγελο Φιλίππου στο τσέλο από το 2010.

-«Φωνή Ελληνίδας», αφιέρωμα στη Σοφία Βέμπο με την πιανίστα Γιάννα Λύκοβα, από το 2013.

Σ’ αυτές τις παραστάσεις είχε και την πλήρη σκηνοθετική και φωτιστική επιμέλεια.

-«Δυο Γυμνά Άσπρα Χέρια» θεατρικός μονόλογος σε συγγραφή, σκηνοθεσία, φωτισμούς της Μελίνας Μποτέλλη. 2018-… σε όλη την Ελλάδα

Έχει συνεργαστεί με τους συνθέτες μας, Μίκη Θεοδωράκη, Βαγγέλη Παπαθανασίου, Ελένη Καραϊνδρου, Θάνο Μικρούτσικο, Νότη Μαυρουδή, Ηλία Ανδριόπουλο, Γιώργο Χατζηνάσιο, Χρήστο Λεοντή, Βασίλη Τενίδη, Χρήστο Νικολόπουλο, Μάριο Τόκα, Νίκο Κυπουργό, Σταμάτη Κραουνάκη, Χριστόδουλο Χάλαρη.

Με τους μαέστρους Διαμαντή Διαμαντόπουλο, Άλκη Μπαλτά, Συμεών Κόγκαν, Γιώργο Παγιάτη, με το Quintetto TANGARTO και με συνθέτες της νεότερης γενιάς.

Επίσης συνεργάζεται με βυζαντινές χορωδίες της Μακεδονίας και τη νεανική χορωδία της Ι.Μ. Καλαμαριάς σε αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή και στην Σοφία Βέμπο.

Βραβεύθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, κύριο Ιουστίνο, με τον ‘»Χρυσό Σταυρό του Αγίου Ευγενίου του Τραπεζουντίου» για την προσφορά της.

Διακρίνεται ως αναγνώστρια ευαγγελικών, θεολογικών κειμένων, ποίησης και πεζογραφίας.

Κυκλοφορούν δύο προσωπικά της CD, «Η αγάπη κάστρα καταλεί» από την Sony, και «Στων Κεριών το Φως» από την Music Box International, αλλά έχει και συμμετοχές, όπως στους δις πλατινένιους «Ψίθυρους Καρδιάς» της Warner.

Συμμετείχε σε δύο CD για την ενίσχυση του «Σπιτιού του Ηθοποιού». Είναι η βασική αφηγήτρια στο παιδικό CD «Ίκαρος Ποντίκαρος» της Εύας Ιεροπούλου.

Ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Είναι παντρεμένη με τον καθηγητή θετικών επιστημών Μαργαρίτη Τζίμα και έχουν τρία παιδιά.

Ιστορικό της παράστασης «Δυο γυμνά άσπρα χέρια»

Τον Ιούνιο 2018 η Μελίνα Μποτέλλη γιόρτασε 40 χρόνια στο Θέατρο. 40 χρόνια από το μοναδικό Άριστα της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.

Ο Δήμος Δράμας και η Ένωση Κυριών Δράμας οργάνωσαν τιμητική βραδιά για αυτή την επέτειο και η Μελίνα Μποτέλλη έγραψε για τον εαυτό της ένα Μονόλογο.

Από τα πρώτα εφηβικά της χρόνια, μετά από ακρόαση, εντάχθηκε στο μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου παρέμεινε εργαζόμενη ως χορεύτρια και στη συνέχεια ως βοηθός του μεγάλου σκηνογράφου-ενδυματολόγου, Τεχνικού Διευθυντή της ΕΛΣ και ιδρυτικού μέλους του Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν, Γιάννη Σταφανέλλη.

Από το 1971 έως το 1980 η Μελίνα Μποτέλλη έζησε τον κόσμο της Όπερας.

Έτσι ο μονόλογός της μας ανοίγει έναν κόσμο και την ανθρώπινη πλευρά των καλλιτεχνών της κλασσικής μουσικής, σε συνδυασμό με το πανανθρώπινο θέμα Γυναίκα-Μητέρα.

Να σημειώσουμε εδώ πως η μεγάλη ξαδέρφη της Μελίνας Μποτέλλη, Μαρία-Λούλη Ψυχούλη, ήταν η πρώτη Ελληνίδα Αρχιμουσικός (Μαέστρος) και ιδρύτρια των Διεθνών διαγωνισμών «GRAND PRIX ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ», για τραγουδιστές της Όπερας και πιανίστες.

Ο παππούς της Μελίνας Μποτέλλη, Μελής Νικολαΐδης, υπήρξε ένας από τους θεμελιωτές της Κυπριακής Λογοτεχνίας, ιδρυτικό στέλεχος και Πρόεδρος αργότερα της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, μαζί με τον ανθό των Ελλήνων λογοτεχνών της Αθήνας 1934.

Πολλές οι πηγές έμπνευσης της Μελίνας Μποτέλλη.

Σε αυτές να προσθέσουμε την 44χρονη πετυχημένη πορεία της στο θέατρο, την τηλεόραση και το τραγούδι, καθώς και την εξειδίκευσή της σε μουσικές-θεατρικές παραστάσεις, που η ίδια δημιούργησε από το 1991 και με τις οποίες γύρισε όλη την Ελλάδα απ’ άκρη σ’ άκρη.

Ο Μονόλογος της Μελίνας Μποτέλλη «Δυο γυμνά άσπρα χέρια» είναι ένας ύμνος στη Μητρότητα και την τέχνη της Μουσικής. Τέχνης χωρίς σύνορα. Μονόλογος αφιερωμένος στους δασκάλους της όλων των Τεχνών. Κυρίως όμως στους Ηθοποιούς-Δασκάλους, θεμέλιο του Εθνικού μας Θεάτρου και του Θεάτρου Τέχνης, που έφεραν με τις ξεχωριστές φωνές τους στα σπίτια των Ελλήνων το μεγάλο διεθνές θεατρικό ρεπερτόριο, μέσω του ραδιοφώνου του ΕΙΡ και Ελληνικής Ραδιοφωνίας, πριν από την εισβολή της τηλεόρασης και της εικόνας. Του ραδιοφώνου, που έκανε τη φαντασία των ακροατών να ταξιδεύει, να δημιουργεί εικόνες και πρόσωπα.

Ένας ύμνος λοιπόν στη Μητρότητα, την Τέχνη και τη Φαντασία, που από τον Ιούνιο του 2018 συγκλονίζει τους θεατές σε όλη την Ελλάδα.